מילון מונחים ומידע שימושי

א

אגזוז לחץ

הוא מפלט המשמש בכלי רכב בעלי מחזור שתי פעימות. אגזוז מסוג זה מחזיר חלק מגזי הפליטה לכיוון המנוע בעיתוי היוצר דחיסה
של תערובת הדלק לפני פיצוצה ובכך מפצה על אי קיומם של שסתומים במנוע. הלחץ הנוצר בעת החזרת הגזים הוא הנותן לאגזוז את
שמו.
אגזוז לחץ משמש בקטנועים, אופנועי שטח ובמכונות הדורשות מנועים קטני נפח, ונועד לסייע למנוע לשרוף באופן יעיל את התערובת
ולהגיע להספק גדול יחסית למנועים אלו. אגזוז לחץ מתאפיין ביצירת רמה גבוהה של רעש.

אחזקה ייעול ושימור גנרטורים

ייעודה של המחלקה הוא לתכנן ולייצר עבור הגנרטור שלכם מערך פתרונות יסודיים מותאמים אישית אשר יביאו לשיפור בטיב הספק
תפוקתו , יגדילו את שעות פעילותו , יאריכו את חייו ויביאו למיצוי ומימוש מלוא הפוטנציאל הטמון בו ואף ליותר.
המחלקה הוקמה מתוך הידיעה על חשיבותו של הגנרטור להמשך פעילות יומיומית סדירה ותקינה עבור הלקוח הפרטי
ו או קו היצור ו או המערך ו או הציבור אותו או משרת .
מעבר להבנה על ערכו של גנרטור מתוחזק ומטופל עבור הקטנת העלויות הכספיות והחיסכון בזמן היקר, יתרונה המוביל הוא ידיעת
הביטחון והרגשת השקט הנפשי שהיא מייצרת עבור הנהנים משירותיה, בין אם מדובר בבעלי הגנרטור, בממונים על רכישתו ,
האחראים על תקינותו ותפעולו ו או במשתמשי הקצה.
כל אלו מתאפשרים הודות לצי גדול של מוסכי שירות ניידים , אנשי שטח טכניים מצוינים , צוות מקצועי מיומן ומנוסה של אנשי
תמיכה, מהנדסים, יועצים, טכנאים, חשמלאים, רתכים ומתקינים מובחרים, מענה מקצועי בזמינות מלאה בימי שגרה וחירום בכל ימות
השנה, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות וחשיבה יצירתית לצד שמירה על סטנדרטים גבוהים במתן שירות אישי ומהיר

אחריות לגנרטורים

אורקל מעניקה אחריות מלאה הן למוצרים העיקריים והנלווים שברשותה והן ולפרויקטים המבוצעים על ידה. הגדרת תקופת האחריות
מתואמת מראש עם הלקוח בהתאם לצרכיו ו או לדרישות הפרויקט ובכפוף להסכם שנחתם בין הצדדים. בעת ההזמנה. תחילת תקופת
האחריות נספרת לרוב מיום האספקה.

אלטרנטור

מכשיר הממיר אנרגיה מכנית לאנרגיה חשמלית.

אלקטרו-מגנט

ליבה של חומר מגנטי, לרוב, ברזל רך, המוקף בסליל תיל שדרכו מועבר זרם חשמלי הממגנט את הליבה.

אלקטרוליט

חומר המכיל יונים חופשיים ופועל כמוליך חשמלי. לרוב, אלקטרוליטים הם יונים בתמיסה, אבל למרות זאת, קיימים גם אלקטרוליטים
מותכים, ואלקטרוליטים מוצקים.

אלקטרון

חלקיק זעיר אשר מסתובב סביב גרעין האטום. יש לו מטען שלילי של חשמל.

אלקטרוניקה

השליטה באלקטרונים (יצירת חשמל) ומחקר התנהגותם. שליטה זו מושגת על ידי רכיבים היוצרים התנגדות, נושאים, בוחרים, מנווטים,
מחליפים, מאחסנים, משנים, ומנצלים את האלקטרון.

אמפר-שעה

יחידת מידה לקיבולת סוללה. מתקבלת על ידי הכפלת הזרם (באמפר) בזמן (בשעות) שבו הזרם קיים. לדוגמה, סוללה אשר מספקת חמישה
אמפר לשעה במשך 20 שעות מספקת 100 אמפר – שעות.

אמפר

יחידת מידה לזרימת זרם במעגל. אמפר אחד הוא כמות הזרימה כאשר וולט אחד מוחל נגד אוהם אחד של התנגדות. אמפר משמש למדידת זרם
חשמל כמו ש”ליטר לדקה” משמש כדי למדוד את זרימת המים.

אמפרמטר

מכשיר למדידת זרימת זרם חשמלי באמפר. מחובר בטור במעגל הנבדק.

ג

גלגל שיניים

הוא גלגל אשר בהיקפו מסודרות שיניים במרחקים שווים אחת מן השנייה, אשר נועד להעביר מומנט (שילוב של כוח ותנועה) לגלגל שיניים נוסף או לכל רכיב משונן אחר. שיני הגלגל מעוצבות כך שמידת החיכוך, הרטט והרעש יהיו מינימליים, בעוד שהעברת הכוח תהיה מקסימלית. בצמד גלגלי שיניים, כאשר גלגל אחד מסתובב לכיוון מסוים, הגלגל השני מסתובב בכיוון ההפוך. מערכת גלגלי שיניים, שנקראת גם תמסורת, כוללת פעמים רבות גלגלי שיניים בגדלים שונים. מומנט בגלגל שיניים אחד יכול להפוך למומנט גדול יותר בגלגל שיניים אחר שיהיה אטי יותר או למומנט יותר קטן בגלגל שיניים אשר מהירותו תהיה גדולה יותר. מערכת כזו מצויה בתיבת הילוכים של מכונית. מערכת זו אינה יכולה להגביר את כמות האנרגיה, שכן אינה מגבר, להפך, אנרגיה הולכת לאיבוד במערכת בעקבות חיכוך. מטרת התמסורת היא להעביר באמצעות גלגלי השיניים תנועה מהמקום שבו היא נוצרת (מנוע או כלי היגוי) אל המקום שבו היא נחוצה. המומנט הנוצר יכול לעבור לכוח קווי באמצעות מערכת גלגל ופס שיניים (rack and pinion), שמצויה במכוניות בהעברת סיבובי ההגה לציר הגלגלים ובמערכת המגבים. מערכת מורכבת מגלגל שיניים פשוט ופס משונן שניתן לחשוב עליו כעל גלגל שיניים עם רדיוס אינסופי. צמדים של גלגלי שיניים סובלים מרמות חופש (backlash) – טעויות הנוצרות ברגע שגלגל שיניים משנה את כיוונו. נניח שבעת תנועה באחד הכיוונים, חלקה הקדמי של שן הגלגל המניע דוחפת את חלקה האחורי של שן הגלגל המונע. כאשר התמסורת משנה את כיוונה, הצד האחורי של שן הגלגל המניע הוא זה שדוחף את הצד הקדמי של שן הגלגל המונע. כתוצאה מכך קיים רגע מסוים בעת שינוי הכיוון שבו לא פועל כוח על הגלגל המונע. משמעות הדבר היא שברגע מסוים, קיימת תנועה שנכנסת למערכת ואין תנועה שיוצאת ממנה. תכנון נכון של מערכת גלגלי התמסורת יכול למזער את הנזק שנגרם כתוצאה מאפיצות זו.

סוגי גלגלי שיניים תמסורת גלגלי שיניים רגילים המעבירים תנועה סיבובית בין שני צירים מקבילים. תמסורת בין פס שיניים לבין גלגל שיניים המעבירים תנועה סיבובית לתנועה קווית או להפך. תמסורת גלגלי שיניים לוליינים המעבירים תנועה סיבובית בין צירים מקבילים או בין צירים לא מקבילים. תמסורת גלגלי שיניים משופעים המעבירים תנועה סיבובית בין צירים נחתכים. תמסורת חלזון וגלגל שיניים המעבירה תנועה סיבובית בין צירים שאינם מקבילים וצירים שאינם נחתכים. תמסורת פלנטרית המעבירה תנועה סיבובית בין גלגל שיניים מרכזי המכונה גם “שמש” לבין מספר גלגלי השיניים הרוכבים עליו והמכונים “כוכבים”. יחס ההעברה בין השמש לכוכבים, מיועד בדרך כלל להגברה או הקטנת מומנט או להגביר או להקטין סיבובים. דוגמה לשימוש בתמסורת היא בתיבת הילוכים ברכב.

גנרטור תרמו אלקטרי

גנרטור תרמו אלקטרי הוא מחולל חשמל, המשמש, בין השאר, משימות חלל ארוכות שנים. עקרון הפעולה שלו מבוסס על העובדה שיסוד רדיואקטיבי, כמו פלוטוניום, הוא יסוד לא יציב, אשר דועך ובסופו של תהליך הדעיכה, הוא הופך לאיזוטופ יציב של עופרת. תהליך הדעיכה הזה מייצר גם חום רב. במחולל התרמואלקטרי החום מנוצל לייצור חשמל. בארצות הברית, המחוללים הללו הם בדרך כלל מטיפוס SNAP והם שימשו במשימות חלל שונות. עקרון עבודה המחולל בנוי ממכל עמיד המכיל בתוכו את החומר הרדיואקטיבי. מצמדים חומניים ממוקמים בקירות המכל והם מחוברים למקרן חום. החום המיוצר על ידי דעיכת החומר הרדיואקטיבי, זורם דרך המצמדים החומניים אל מקרני החום, ויוצר תוך כדי כך חשמל. החומר הרדיואקטיבי הוא לרוב פלוטוניום-238 מכיוון שהוא דורש את מינימום עמידות חומר המכל ויש לו את תוחלת החיים הגדולה ביותר. יש לו זמן מחצית החיים של 87 שנים, כך שהוא מספיק טוב עבור משימות מחקר של מערכת השמש. עם זאת, המצמדים החומניים מאבדים מאמינותם והם מקצרים את זמן החיים של גנרטור כזה.

ד

דיודה

 רכיב אלקטרוני בעל שני חיבורים, המאפשר מעבר זרם חשמלי בכיוון אחד בלבד.

דיודת זנר

רכיב מוליך-למחצה אשר יוליך את הזרם בכיוון ההפוך כאשר המתח הופך לגבוה יותר מהמתח הקבוע מראש

דציבל

היא יחידת מידה חסרת ממדים המשמשת להשוואה בין שני משתנים פיזיקליים, לדוגמה רמות הספק. שם היחידה נגזר מהתחילית “דצי” (מ-decimus, בלטינית: עשירית) ו”בל”, על שם אלכסנדר גרהם בל. את הדציבל מסמנים באותיות dB. יחידת המידה הזו היא יחסית, והיא משווה שתי רמות הספק בסקאלה לוגריתמית לפי בסיס 10, כלומר, מודדת את הלוגריתם לפי בסיס 10 של היחס בין שני הספקים. גידול של בל אחד פירושו לפיכך גידול של פי 10 בהספק. השימוש העיקרי בדציבל בחיי היומיום הוא למדידת עוצמת הקול, שהוא הלחץ הדינמי של האוויר. באקוסטיקה מודדים את הלחץ בהשוואה ללחץ של 20 מיקרופסקל, שנחשב לסף השמיעה. ללחץ זה מקובל לקרוא “רמת לחץ הקול” (Sound Pressure level), ובראשי תיבות: SPL. עוצמת הקול הנמדדת ביחס ללחץ זה נמדדת ב-dBSPL, אך נהוג לכתוב רק “דציבל”. לפי הגדרה זו, לחץ דינמי של פסקל אחד הוא רמת קול של 94 דציבל. טווח השמיעה של האדם הוא החל מ-0 דציבלים ועד ל-140 דציבלים (סף הכאב). 10 דציבלים – נשימה נורמלית 30 דציבלים – לחישה 60 דציבלים – שיחה רגילה 90 דציבלים – רכבת תחתית 110 דציבלים – בכי תינוק, צעקה חזקה, מוזיקה רועשת 140 דציבלים – מנוע מטוס סילון ממרחק 30 מטר 165 דציבלים – רובה ציד (ממרחק 0) 170 דציבלים – רימון הלם 180 דציבלים – מעריכים שזאת הייתה עוצמת הרעש בהתפרצות הרביעית של הר הגעש קרקטואה ב-27 באוגוסט 1883. 200 דציבלים – עמידה במרחק קרוב מאוד לשיגור טיל. 300 דציבלים – רעש הפיצוץ המוערך של אירוע טונגוסקה, הרעש העז ביותר לאירוע יחיד בהיסטוריה של המין האנושי. החוק הישראלי מתיר חשיפה מקסימלית של 8 שעות לרעש בעוצמה של 85 דציבלים, במקומות עבודה חל איסור להעסיק עובדים ברעש שהוא למעלה מ־85 דציבלים ללא אמצעי הגנה ראויים. החוק הישראלי למניעת מפגעי רעש בבתי מגורים: בשעות הלילה – הרעש המקסימלי המותר עד 30 דקות הוא 45dB. ולפרק זמן מעל 30 דקות 40dB. בשעות היום – הרעש המקסימלי המותר עד 2 דקות הוא 80dB, ולפרק זמן עד 3 שעות 60dB.

ה

הסכמי שירות אחזקה

הסכמי שירות ארוכי טווח נועדו גם בכדי להעניק ליווי תמיכה וגיבוי במצבי חירום ותקלה , אך בראש ובראשונה לייצר עבורך שקט וביטחון בשגרת היומיום בכל הנוגע לתקינות ותחזוקת הגנרטור שברשותך הסכמי השירות של אורקל הם השילוב האולטימטיבי בין הידע והניסיון שלנו לבין הדרישות והחזון של הלקוח ומאפשרים לתכנן ולהרכיב מערך פתרונות וחבילת שירותים גמישה אשר מותאמת אישית בדיוק מרבי לצרכי הלקוח, לתנאי העבודה ולמפרט הגנרטור.

הספק חשמלי

הגדרת ההספק החשמלי – קצב שינוי האנרגיה החשמלית. מושג זה נועד לציין את הקשר בין המתח לזרם.

הספק הנמדד על רכיב נקרא הספק רגעי ומחושב על פי הנוסחא הבאה :

P = I X U (הפסק = מתח כפול זרם)

ההספק נמדד ביחידות וואט (W).

הספק על נגד: לכל נגד יש נתון חשוב המציין את ההספק המקסימלי שמותר לפתח על הנגד. מעבר להספק זה יגרם נזק לנגד והוא יפסיק לתפקד.

כאשר בונים ספק מתח או מעגלים שעובדים בזרמים ומתחים גבוהים יש לשים לב להספק שצריך להתפתח על הרכיבים ועל הנגדים ולכן להשתמש בנגדים מתאימים להספק המעגל (ניתן לחשב את ההספק שמתפתח על הנגד בזמן תכנון המעגל).

הארקה

הַאֲרָקָה היא חיבור חשמלי מלאכותי בין גוף מוליך, שמבודד חשמלית מכדור הארץ, לבין כדור הארץ. תוצאת ההארקה היא כי הגוף המוארק יימצא באותו פוטנציאל חשמלי בו נמצא כדור הארץ באזור ההארקה, וזרם חשמלי יזרום דרך הארקה במקום דרך גופים אחרים בסביבה. לעיתים הארקה תפעיל אמצעי הגנה אחרים, אם קיימים, במערכת. מטרות מערכת הארקה בטיחות חשמלית. מניעת עליית מתחי מגע, מתחי צעד והפרשי פוטנציאלים בין חלקים מתכתיים בזמן קצר, מעל הערכים הבטיחותיים. הגנה בפני זרמי יתר. יצירת מסלול בעל התנגדות נמוכה לזרמי הקצר (לולאת התקלה) כדי להבטיח ניתוק אוטומטי על ידי מבטח של מעגל שיש בו תקלה. הגנה בפני ברקים. ביצוע מעגל לזרם הברק עם מוליכות טובה בין מערכת קולטי ברקים לבין מערכת הארקה. הגנה על ציוד אלקטרוני רגיש. חיבור סיכוך מעגלים רגישים לשדות אלקטרומגנטיים להארקה והתקנת פסי הארקה מיוחדים בתוך הציוד המהווים נקודת יחוס בעלת פוטנציאל קבוע. עיקרון פעולה הארקה היא חיבור חשמלי בין גוף מוליך לכדור הארץ באמצעות מוליך חשמלי בעל התנגדות נמוכה. טיב ההארקה נמדד בהתנגדות הכוללת שבין הגוף לאדמה, וככל שזו קטנה יותר, ההארקה נחשבת לטובה יותר. זרם חשמלי נוטה לזרום היכן שההתנגדות נמוכה יותר, כך שאם זרם גבוה זורם במקביל, זאת אומרת, זורם דרך הארקה וזורם גם דרך תווך בעל התנגדות גבוהה יותר (כמו גוף האדם למשל) אז רוב הזרם יעבור בהארקה ולא בתווך בעל ההתנגדות הגבוהה יותר. באופן שקול ניתן להסביר את פעולת ההארקה עם מתח חשמלי (פוטנציאל חשמלי): הארקה גורמת לגוף המוארק להימצא בשוויון פוטנציאלים עם האדמה. הפרש המתחים בין ההארקה לגוף המוליך תמיד גדול יותר מהפרש המתחים בין הגוף המוליך למוליך גרוע יותר שמחבר בינו לבין האדמה, ולכן זרם חשמלי זורם דרך ההארקה ולא דרך המוליך הגרוע. שוויון הפוטנציאלים עם האדמה יכול כשלעצמו לשמש תכונה רצויה במעגל חשמלי, ולכך שימושים רבים. שימושים להארקה מספר רב של שימושים, השימוש המוכר ביותר הוא חיבור חשמלי בין האדמה לגוף מוליך אשר נמצא קרוב למקור מתח חשמלי או זרם גבוה, כאשר על הגוף המוליך עצמו לא אמור להימצא מתח. אם כתוצאה מקצר חשמלי (למשל עקב תקלה או רטיבות) הגוף המוליך מקבל מתח ממקור המתח הסמוך אליו ועלול לגרום להתחשמלות. הארקה טובה תפנה את הזרם אל האדמה ותמנע התחשמלות, כאשר ההתנגדות של חיבור ההארקה קטן מההתנגדות של מגע עם בני אדם.

השכרת גנרטורים

תפקידה של מחלקת ההשכרות ומומחיות חברי הצוות המקצועי הוא לספק מענה נקודתי מותאם לאספקת חשמל יעילה תקינה ורציפה לפרק זמן מוגדר, קצר או ארוך באורקל מבחר רב של גנרטורים להשכרה, נייחים, ניידים ונגררים בהספקים שונים ממגוון המותגים המובילים בתעשייה. כולם , עומדים בתקן ISO9001-2000, מטופלים ומתוחזקים באופן קבוע במעבדת הגנרטורים שלנו . מחלקת ההשכרה מספקת מעטפת מותאמת אישית , אמינה ונוחה של השכרה ושירות בכל אזור בארץ ולכלל המגזרים, ביניהם ניתן למצוא חברות ולקוחות פרטיים, מוסדות ציבוריים וממשלתיים, משרדי הביטחון וההגנה, חברת החשמל, קיבוצים, עיריות ומועצות ועוד.. הסכם השכרת גנרטור כולל: אבחון וזיהוי צרכי הלקוח ובחירת גנרטור המותאם בצורה מושלמת לדרישות ולתנאי הפרויקט – הסבר והדרכה במידת הצורך – הובלה והתקנה באתר המבוקש – בקרה וטיפול בגנרטור באופן קבוע ויסודי לאורך כל תקופת ההשכרה – מענה ושירות תיקונים בכל שעה ובכל יום ע”י צוות טכנאים מיומן ומקצועי במקרה של תקלה – שירותי תדלוק – ליווי אישי ומקצועי ממחלקת שירות הלקוחות

התנגדות חשמלית

ברוב המוליכים קיים יחס ישר בין המתח והזרם – קשר הידוע כחוק אוהם. היחס בין המתח לזרם נקרא התנגדות חשמלית, שאותה מקובל לסמן באות R, והיא נמדדת במערכת היחידות הבינלאומית ביחידות של אוהם נגד הוא רכיב בעל התנגדות ידועה, וניתן לייחס לו הספק, משום שמטענים נעים בו מפוטנציאל גבוה לנמוך. קצב השינוי באנרגיה הפוטנציאלית החשמלית של המטענים בזמן נקרא הספק חשמלי. ההספק מסומן לרוב באות P ונמדד במערכת היחידות הבינלאומיות ביחידות של ואט (על שם ג’יימס ואט). ההספק החשמלי על נגד נתון על ידי מכפלת הזרם הזורם דרך הנגד במפל המתח עליו (המתח ש”מתבזבז” עליו). התחשמלות מצב שבו עובר זרם חשמלי ממקור מתח חיצוני דרך גוף חי. גוף של בעלי חיים יכול להוליך זרם חשמלי. ישנם גם בעלי חיים העושים שימוש במתח חשמלי שהם יוצרים בגופם. ההתחשמלות מסוכנת משום שהיא יוצרת הפרעה באיברים חיוניים בגוף ובמיוחד בלב. כמו כן, ההתנגדות של איברי הגוף יכולה לגרום להתחממות ולהיווצרות של כוויות לאורך המסלול שבו עובר הזרם החשמלי בגוף. הגורמים הקובעים את השפעת ההתחשמלות על הגוף הם עצמת הזרם והמסלול בו הוא עובר בגוף. הזרם יעבור בגוף במסלול בעל ההתנגדות הקטנה ביותר ויצא בנקודת המגע של הגוף עם הקרקע. אם המסלול הקצר ביותר עובר דרך הלב הסכנה היא מרבית.

התפרקות חשמלית

מעבר של זרם דרך חומר, שבדרך כלל הוא מבודד, כתוצאה ממתח גבוה (מתח פריצה). הברק הוא דוגמה מוכרת להתפרקות חשמלית. האוויר הוא בדרך כלל מבודד, אך כאשר נוצר מתח גבוה בין ענן לבין הקרקע או בין שני עננים סמוכים, גדל בבת אחת מספר האלקטרונים החופשיים באוויר ונוצרת מעין “תעלה” מוליכה, שדרכה עובר הזרם החשמלי, שיוצר את הברק. בה בשעה שנוצר הברק, נוצר גם הרעם. התפרקויות חשמליות מוכרות גם כאשר מורידים סוודר ביום חורף יבש, ובחשכה נראים ניצוצות ונשמעים קולות נפץ קטנים.

ו

וסת צנטריפוגלי

הוא מנגנון בקרה מכני, השומר על מהירות קצובה של מכונה. ראשית השימוש בו הייתה במנועי קיטור בוכנאיים. כיום הוא נפוץ בעיקר במנועי דיזל, ותפקידו לשמור על מהירות קבועה של המנוע על ידי התאמת כמות הדלק המוזרקת לתנאי העומס המשתנים להם הוא נתון.

וסת מכני פשוט

לווסת שתי משקולות, המחוברות אל נושא משקולות ומסתובבות יחד אתו. נושא המשקולות מקבל את תנועתו הסיבובית דרך תמסורת גלגלי שיניים מגל הארכובה, ועל ידי כך מעביר אל המשקולות את ערך המהירות הממשית של גל הארכובה. עקב סיבובן פועל על המשקולות כוח צנטריפוגלי והן נפתחות כנגד קפיץ בקר המהירות. ערך המהירות הרצויה נקבע על ידי קשיחות קפיץ בקר המהירות. כדי להגביר את מהירות המנוע דוחס מנגנון פיקוד הקשור למצערת הדלק את הקפיץ בשיעור הרצוי, וכדי להורידה הוא מרפה את הקפיץ. זרועות המשקולות קשורות אל שרוול פיקוד נייד, המזיז דרך מערכת מנופים את מוטות קיצוב הדלק במשאבות ההזרקה. הווסת נמצא במצב של שיווי משקל כאשר הכוח הצנטריפוגלי של המשקולות שווה לכוח הקפיץ; המשקולות אינן נפתחות ואינן נסגרות, שרוול הפיקוד אינו זז, וכמות הדלק המוזרקת נשארת קבועה. מצב זה נמשך כל עוד מהירות המנוע אינה משתנה עקב שינוי בעומס הפועל עליו. כאשר העומס על המנוע גדל, קטנה מהירות הסיבוב של גל הארכובה וכתוצאה מכך קטנים גם מהירות הסיבוב של המשקולות והכוח הצנטריפוגלי הפועל עליהן. מאחר שמופר האיזון בין כוח המשקולות לכוח הקפיץ, הן נסגרות ומזיזות את שרוול הפיקוד בכיוון הגדלת כמות הדלק המוזרקת. בו זמנית מתארך גם קפיץ בקר המהירות. אות התיקון לתוספת דלק שמסרו המשקולות גורם להעלאה מחודשת של מהירות המנוע, וזו תתייצב מחדש כאשר הכוח הצנטריפוגלי ישווה לכוח קפיץ בקר המהירות. אך מאחר שסגירת המשקולות גרמה להתארכות הקפיץ, המהירות החדשה תהיה נמוכה מעט מהערך הרצוי (בגבולות של 0-4%). במלים אחרות, תנועת המשקולות גרמה להֵסֶט (offset) מערך המהירות הרצויה, וזהו חסרונו המובנה של וסת צנטריפוגלי, שאינו יכול לשמור על מהירות קבועה באמת מצב הפוך יקרה כאשר העומס על המנוע יקטן. המשקולות ייפתחו ויזיזו את שרוול הפיקוד בכיוון הקטנת כמות הדלק המוזרקת. בו זמנית יתכווץ הקפיץ, והמהירות החדשה עליה יתייצב הווסת תהיה גבוהה מעט מהמהירות הקודמת.

וסת צנטריפוגלי הידראולי

בווסתים הידראוליים אין קשר ישיר בין בקר המהירות לבין מנגנון התיקון. המשקולות משמשות כבקר מהירות בלבד, האומד את גודל הסטייה מן המהירות הרצויה ואת כיוונה (+ או –). הן מעבירות אות תיקון אל שסתום ניתוב (pilot valve), השולט על אספקת שמן אל ומבוכנת כוח הידראולית. בוכנת הכוח היא מנגנון התיקון המזיז הלכה למעשה את מוט קיצוב הדלק של משאבות ההזרקה. אספקת השמן לבוכנת הכוח דרך שסתום הניתוב נעשית בלחץ ממערכת שמן הסיכה של המנוע או על ידי משאבת שמן נפרדת המונעת על ידי הווסת. גובה טובלן השסתום שווה במדויק לגובה הפתח בצילינדר השסתום. מאחר שהשסתום מוזז ישירות על ידי משקולות בקר המהירות, קיים מצב משקולות אחד בלבד ולפיכך גם מהירות מנוע (רצויה) אחת ואחת בלבד שבהם הפתח נותר סגור. כתוצאה מכך, כל סטייה מן המהירות הרצויה, ולו הקטנה ביותר, תגרום לתנועת שסתום הניתוב ולשינוי כמות הדלק המוזרקת. המשמעות היא, כי התחום הפרופורציונלי של וסת פשוט זה הוא 0%, רגישותו אינסופית, שחיחות המהירות שלו 0%, והוא פועל למעשה כבקר דו-מצבי (on-off). אלמלא היה גובהו של טובלן השסתום שווה בדיוק לגובה הפתח בצילינדר שלו, הוא היה מגיב באיחור לכל שינוי במהירות המנוע ופועל כבקר דו-מצבי עם תחום מת. לפיכך, בעיית התנודות לא הייתה נפתרת. אם מוסיפים לכך גם את העובדה, כי תגובת המנוע לשינוי כמות הדלק המוזרקת אינה מיידית, בשל האינרציה של החלקים הנעים, צמיגות השמן וחיכוך בין החלקים הנעים של מנגנוני הווסת ומוטות קיצוב הדלק, יוצא שכל שינוי בעומס גורר אחריו תיקון מוגזם (בכיוון + ובכיוון –) ומהירות הסיבוב של המנוע אינה יציבה אלא מתנודדת. כדי להתמודד עם חסרונו המובנה של הווסת ההידראולי הפשוט ולמנוע את התנודות במהירות המנוע, צריך להחזיר את שסתום הניתוב למצב שיווי משקל (פתח סגור) מיד לאחר שמוט קיצוב הדלק משלים את קיצוב כמות הדלק החדשה, הדרושה להתמודדות עם השינוי בעומס על המנוע. הדבר נעשה על ידי שליחת משוב (feedback) ממוט קיצוב הדלק או מבוכנת הכוח המזיזה אותו אל שסתום הניתוב. המנגנון נקרא מנגנון פיצוי (compensation) או איפוס (reset), והוא מאזן את שסתום הניתוב על ידי יצירת שחיחות מהירות מלאכותית. המהירות החדשה עליה יתייצב המנוע תהיה אמנם קטנה או גדולה מעט מן המהירות הרצויה, אך היא תהיה קצובה וללא תנודות. גודל השחיחות 2-4%, והוא ניתן לכיוון על ידי קיצור או הארכת מנוף הפיצוי.

ז

זרם חילופין

זרם של אלקטרונים אשר הופך את כיוון הזרימה במרווחי זמן קבועים במוליך. הממציא טסלה, עבד על היחס שבין שדה מגנטי למעגל חשמלי. מתצפית שסליל דומה המתקרב למגנט, נוצר בו לרגע, זרם חשמלי. הוא ניחש שכמעגל חשמלי מסתובב בשדה המגנטי, יופיעו בו הבזקי חשמל. תדירות המבזקים תלויה במהירות הסיבובים. הוא גם גילה שהאלקטרונים נעים בכיוון אחד בהבזק ראשון, ועם הסיבוב נעים בכיוון שונה. לזרם החולף בסליל המוליך קרא זרם חילופין, והמייצר אותו הוא גנרטור. עוד גילוי חשוב: אם נעביר זרם חילופין בסליל ששדה מגנטי, נוצרת השראה מגנטית, שמעבירה חשמל לסליל שני, המבודד ממנו. המכשיר הזה נקרא שנאי. אם בסליל השני יש פי שתיים כריכות מהראשון, יהיה המתח החשמלי שיופק בו כפול.

זרם חשמלי

זרימתם או תנועתם של אלקטרונים בין אטום לאטום בתוך מוליך.

זרם ישר

זרימה קבועה של האלקטרונים הנעים בהתמדה וללא הרף באותו כיוון זרם ישר הוא תוצאה של ‘מתח ישר’ (מתח בקוטביות קבועה) הפועל בין קצותיו של תווך מוליך. המונח ‘זרם ישר’ מתייחס לכל צורה של זרימת מטענים בכיוון אחד בין אם עוצמת הזרימה קבועה, ובין אם היא משתנה או פועמת. זרם ישר הוא זרם שאנו שואבים מסוללה, שלה שני קטבים – מינוס (-) ופלוס (+). בראשון יש עודף אלקטרונים, שאם מחבר מוליך חשמל – חוט מתכת או אף מים – האלקטרונים עוברים לאורכו של סליל חוטים לכיוון של הקוטב השני שבו יש חסר אלקטרונים, ובדרכם מפעילים נורת חשמל או תנור, או מכשיר רדיו. הממציא המפורסם אדיסון המציא את נורת החשמל והרבה מכשירי חשמל, שכולם פועלים בזרם ישר. זרימה פועמת היא בדרך כלל תוצאה של מתח פועם המתקבל מיישור מתח חילופין שמקורו בדינמו גנרטור. ברוב השימושים בהם נצרכת אנרגיה חשמלית לא ניתן להסתפק בפעימות, ודרוש מתח יציב שעוצמתו קבועה. לפיכך, אם מקור המתח מניב מתח פועם יש צורך לייצבו. ייצוב של מתח ישר מתבצע באמצעות מעגלים אלקטרוניים אשר בדרך כלל כוללים קבל לצורך אגירת מטען חשמלי בעת פעימה של מתח המקור והחזרתו בעת דעיכתה, ורכיבי משוב ובקרה השומרים על רמתו הרצויה של המתח.

ח

חדרים אקוסטיים

חדרים אקוסטיים הינם פתרון אקוסטי עבור בידוד מקור רעש ו או מספר מוקדי רעש צמודים אשר מצריכים גישה נוחה לטיפול ותחזוקה היקפית שוטפת. לרוב בחדרים האקוסטיים ממוקמים דיזל גנראטורים משאבות כיבוי אש ואחרים, והם מחויבים בחוק בכל בניין רב קומות לצורך התקנתם גנרטורים והפעלתם בזמן הפסקת חשמל או מקרה חירום אחר. השקטת החדרים מתבצעת ע”י תכנון מדויק של הספק הגנראטור , משקלו , גודל הרדיאטור , חום מוקרן , תכנון מדויק של זרימת האוויר, מפלי לחץ מותרים , מפלי לחץ אגזוזים, טיפול ברעידות וכמובן רמת רעש נדרשת וזאת על פי תקנות רעש מכוחו של החוק למניעת מפגעים שנועד לצורך מפגעי רעש ושיפור איכות חייהם של בעלי הדירות ותושבי הסביבה. תכנון חדר אקוסטי מראש ובתחילת הפרויקט ייפשט את סנכרון מערכת הצנרת , יאפשר שימוש בקירות המבנה ויחסוך עלויות התאמה ובנייה עתידיות ובהמשך לזאת מומלץ לתכנן את החדר לאחר רכש הגנראטור ודרישות יועץ האקוסטיקה של מבנה המגורים

חדר גנרטור

מיקומו של הגנרטור: הגנרטור יותקן בחדר גנרטור הבנוי במיוחד למטרה זו, או בחדר המיועד למטרות טכניות נוספות כגון אולם מכונות או חדר חשמל. מעברים מסביב לגנרטור: המעברים מסביב לגנרטור והמנוע המפעיל אותו כולל היסודות, ובין כל מכשול אחר כמו עמוד, קיר, חלקי מבנה או לוח חשמל, צריכים להיות ברוחב של מטר אחד לפחות. בגנרטור שהספקו אינו עולה על 50 קו“א מותר להקטין את המעבר ל-60 ס“מ. מידות אלו הן מידות מינימום. אולם, אם מעברים אלה אינם מספיקים כדי לאפשר טיפול נוח, בתנאי בטיחות, בערכת הגנרטור, יש להשאיר מעברים רחבים יותר בהתאם לצורך. דלת חדר הגנרטור: מנעול חדר הגנרטור צריך להיות מהסוג המאפשר פתיחת הדלת מבפנים ללא מפתח. הדלת תהיה מתכתית ותפתח כלפי חוץ מניעת זרימת נוזלים: ריצפת חדר הגנרטור צריכה להיות בנויה באופן שנוזלים כמו שמן או דלק, לא יזלו אל מחוץ לדלת. מתקן החשמל בחדר הגנרטור: מתקן החשמל בחדר הגנרטור חייב לכלול לפחות מנורה קבועה אחת ושני בתי תקע. נוסף על כך צריכה להיות בו מנורה אחת לפחות לתאורת חירום למקרה של הפסקת חשמל ברשת. אין להשתמש לזינת המנורה לשעת חירום, במצבר המיועד להתנעת המנוע של הגנרטור. אוורור חדר הגנרטור: יש להבטיח אוורור טוב של חדר הגנרטור, אשר ימנע הצטברות גזים מזיקים ויאפשר את הקירור הדרוש למערכת צינורות הפליטה של הגנרטור: צינור הפליטה יוגן בבידוד תרמי עד לגובה של שני מטר לפחות מהרצפה. כאשר צינור זה מחוזק למבנה, החיזוק צריך להיות באמצעות חוליה גמישה.כל הצנרת לגזים, לדלקים או נוזלים אחרים, העוברת בחדר הגנרטור צריכה להיות אטומה כראוי בפני גזים. צנרת שאינה קשורה בהפעלת הגנרטור, שהטמפרטורה שלה עולה על 60 מעלות, או של מתקן קירור שהטמפרטורה שלו נמוכה מ-10 מעלות, צריך לבדד לכל אורכה.יש לצבוע צנרת זו בצבעים אשר נקבעו בתקן 659.

חופות אקוסטיות

כלל החופות מיוצרות במפעלי אורקל בישראל בקו יצור הנדסה וביצוע ייחודי במגוון וריאציות תוך עמידה במידות משקל ורמות רעש לא סטנדרטיות. החופות הסטנדרטיות אשר מקובעות לגוף הגנראטור, מאפשרות ניוד של היחידות ממקום למקום ובכך חוסכת לבעל הגנרטור בניית מחסנים ו או חדרים אקוסטיים ועדיין מייצרת רמות רעש נמוכות מאוד (A)DB 45-75 במרחק 7 מטר מהיחידה בעומס מלא. החופות האקוסטיות שלנו עמידות בכל התקנים המחמירים הנדרשים בחוק: – אורקל בעלת תו תקן 9001 ISO – יצור חופות והשתקות מיוחדות לגנראטורים – לאורקל אישור ממכון התקנים הישראלי – תקן אש בחדרים – תקן מספר 755 – החופה נבדקת ומאושרת ע”י מעבדה מוסמכת על בסיס תקן 7235 – משתיקי קול – ווי הרמה מאושרים ע”י מהנדס בודק – מיכלי דלק מאושרים בתקן UL142 – כל חומרי העזר הנדרשים יעמדו בתקני האש המחמירים ביותר – החופה מותאמת ומתוכננת בדיוק רב כך שמסוגלת למנוע פגיעה ולאפשר המשך עבודה תקינה גם בגנרטור העובד עבודה רציפה בטמפרטורת סביבה של עד 50 מעלות מאפייני חומרי ומבנה החופה: – מבנה החופה המתכתית תהיה עשויה מפח מערבי מגולוון בעובי 2-5 מ”מ דבר המאפשר עבודה למשך שנים רבות באזורים חשופים לקורוזיה ובקרבה לים. – החופה והצירים המגולוונים נצבעים בטכנולוגית AFC בטמפרטורה גבוהה בתנור – צביעה באבקה עשויה מפוליאסטר טהור בעל תכונות יוצאות מהכלל בתנאי סביבה קשים, קורוזיה, קרינת שמש, אבק, עמידה במכות ולא חשופה לחלודה. תכנון החופה: – החופות מותאמות ומתוכננות כך שבטמפרטורת ° 50 + , ההספקים יעמדו על 100% תפוקה ללא התחממות הדיזלים והמחוללים. – בתכנון החופה נלקחים בחשבון כול נתוני הגנראטור כגון דגם מנוע , הספק KVA רציף , משקל כללי , גודל רדיאטור , חום מוקרן ב KW , זרימת אויר , זרימת אויר לשריפה , מפל לחץ מותר MMWG , מפל לחץ אגזוז MMLTG ורמת רעש נדרשת. – תכנון ללא פשרות וביצוע מדויק מאפשר בזמן חירום ובזמן עבודה רצוף ניצול מקסימלי של היחידה תוך כדי שמירה על אורך חיי הדיזל. – לחופה דלתות שירות בכל צד על מנת לאפשר גישה נוחה לצורכי טיפול ואחזקה לכל חלקי הדיזל גנראטור, בנוסף קיימת דלת גישה למחוונים ופקדים של לוח בקרה. – הדפנות הדלתות ותקרת החופה מצופים פנימית בספוג אקוסטי אש / רשתות מגולוונות אלומיניום , צמר סלעים ועמידה מלאה באש. – פתחי כניסות ויציאות האוויר וכמו כן פתחי הקירור של הדיזל גנרטור יתוכננו ויותקנו כך שלא יפגעו ברמת ביצועיו ובהספק עבודתו התקינה – לוח השעונים והחופה אטומים בפני חדירת מי גשמים ועמידים בפני קרינת השמש ורעידות מכניות בזמן פעולת הדיזל גנרטור – כל חומרי החופה הפנימיים עמידים לחום מנוע, דלק, שמן, אדי שמן, מים וגזי פליטה. – כל חומרי החופה החיצוניים עמידים בפני רטיבות, דלק, שמן, חום, ועמידות לאש בהתאם לתקן 1988 I.S K.U מס’ 1324 או לתקן אחר ש”ע, תנאי סביבה קיצוניים והשפעת V U. מאפייני מערכת הפליטה: יותקנו ביחידות מערכות משתיקים אקטיבי וראקטיבי בהנחתה של עד 40 דציבל וזאת ללא פגיעה בתפקוד הדיזל והשפעה כל תפוקתו.

חופות פעמון

חופה אקוסטית מודולרית אשר מותאמת אישית למקור הרעש , ניתנת להצבה על בסיס הגנרטור או על רצפת בטון קיימת ומייצרת השתקה לרמה של (A)dB 50-75 במרחק 7 מטר, גם לגנראטורים בהספקים גדולים KVA100 –KVA 3000. בראשותנו גם מגוון של חופות אקוסטיות ברמות רעש (A)dB55-85 לאותו המרחק. המאפיין הבולט של חופת הפעמון הוא שניתן לטפל ו או להשקיט ו או להשתיק גם במפגעי רעש קיימים שמקורם במכונות וכלים כבדים שמהווים חלק בלתי נפרד מקו ייצור ו או הכרחיים בעבודה יומיומית קבועה בעסק שלך ללא צורך בפירוקם או העברתם. חופת הפעמון של אורקל תאפשר את המשך עבודה ותפוקה סדירה ותקינה ללא הפרעות ועיכובים למשך כל תקופת ייצור החופה. מאפיין זה מהווה יתרון משמעותי וחשוב אשר חוסך לבעל העסק זמן יקר והוצאות כספיות רבות. הייצור מתקיים במפעלנו על פי תכנית אקוסטית חתומה שמתקבלת מהמזמין. החופה יוצאת להתקנה רק לאחר סדרת מבדקים ומדידות אקוסטיות ואושרה בידי מנהל קו הייצור ומהנדס האקוסטיקה הראשי של המחלקה. במידה ולא קיימות תכניות האקוסטיקה הרלוונטיות באפשרותך לפנות למחלקת “אורקל יועצים מומחים” וליהנות משרותיי ייעוץ וליווי הכוללים מדידות רעש , לימוד המסקנות והממצאים , יצירת פתרונות והכנת תכניות אקוסטיות בידי צוות מקצועי ומיומן של מהנדסים מומחים, בעלי ידע יקר ערך וניסיון רב שנים בתכנון פתרונות אקוסטיקה ובידוד. החופות האקוסטיות שלנו עמידות בכל התקנים המחמירים הנדרשים בחוק: – אורקל בעלת תו תקן 9001 ISO – יצור חופות והשתקות מיוחדות לגנראטורים – לאורקל אישור ממכון התקנים הישראלי – תקן אש בחדרים – תקן מספר 755 – החופה נבדקת ומאושרת ע”י מעבדה מוסמכת על בסיס תקן 7235 – משתיקי קול – ווי הרמה מאושרים ע”י מהנדס בודק – מיכלי דלק מאושרים בתקן UL142 – כל חומרי העזר הנדרשים יעמדו בתקני האש המחמירים ביותר – החופה מותאמת ומתוכננת בדיוק רב כך שמסוגלת למנוע פגיעה ולאפשר המשך עבודה תקינה גם בגנרטור העובד עבודה רציפה בטמפרטורת סביבה של עד 50 מעלות מאפייני חומרי ומבנה החופה: – מבנה החופה המתכתית תהיה עשויה מפח מערבי מגולוון בעובי 2-5 מ”מ דבר המאפשר עבודה למשך שנים רבות באזורים חשופים לקורוזיה ובקרבה לים. – החופה והצירים המגולוונים נצבעים בטכנולוגית AFC בטמפרטורה גבוהה בתנור – צביעה באבקה עשויה מפוליאסטר טהור בעל תכונות יוצאות מהכלל בתנאי סביבה קשים, קורוזיה, קרינת שמש, אבק, עמידה במכות ולא חשופה לחלודה. תכנון החופה: – החופות מותאמות ומתוכננות כך שבטמפרטורת ° 50 + , ההספקים יעמדו על 100% תפוקה ללא התחממות הדיזלים והמחוללים. – בתכנון החופה נלקחים בחשבון כול נתוני הגנראטור כגון דגם מנוע , הספק KVA רציף , משקל כללי , גודל רדיאטור , חום מוקרן ב KW , זרימת אויר , זרימת אויר לשריפה , מפל לחץ מותר MMWG , מפל לחץ אגזוז MMLTG ורמת רעש נדרשת. – תכנון ללא פשרות וביצוע מדויק מאפשר בזמן חירום ובזמן עבודה רצוף ניצול מקסימלי של היחידה תוך כדי שמירה על אורך חיי הדיזל. – לחופה דלתות שירות בכל צד על מנת לאפשר גישה נוחה לצורכי טיפול ואחזקה לכל חלקי הדיזל גנראטור, בנוסף קיימת דלת גישה למחוונים ופקדים של לוח בקרה. – הדפנות הדלתות ותקרת החופה מצופים פנימית בספוג אקוסטי אש / רשתות מגולוונות אלומיניום , צמר סלעים ועמידה מלאה באש. – פתחי כניסות ויציאות האוויר וכמו כן פתחי הקירור של הדיזל גנרטור יתוכננו ויותקנו כך שלא יפגעו ברמת ביצועיו ובהספק עבודתו התקינה – לוח השעונים והחופה אטומים בפני חדירת מי גשמים ועמידים בפני קרינת השמש ורעידות מכניות בזמן פעולת הדיזל גנרטור – כל חומרי החופה הפנימיים עמידים לחום מנוע, דלק, שמן, אדי שמן, מים וגזי פליטה. – כל חומרי החופה החיצוניים עמידים בפני רטיבות, דלק, שמן, חום, ועמידות לאש בהתאם לתקן 1988 I.S K.U מס’ 1324 או לתקן אחר ש”ע, תנאי סביבה קיצוניים והשפעת V U. מאפייני מערכת הפליטה: יותקנו ביחידות מערכות משתיקים אקטיבי וראקטיבי בהנחתה של עד 40 דציבל וזאת ללא פגיעה בתפקוד הדיזל והשפעה כל תפוקתו.

חוק אום

מציין את הקשר בין זרם,מתח והתנגדות עלפי הנוסחה הבאה : U=IxR U – מתח I – זרם R – התנגדות לקולון לשנייה ניתן השם אמפר (amp) משמעות הדבר שאם יש זרם של 10 אמפר 10 קולון עוברים בנקודה בשנייה אחת.

חוק קולון

חוק זה מגדיר את הכח בפועל בין שני מטענים לפי הנוסחא הבאה : F = K*q1*q2/r2 F – הכח בין שני המטענים המטענים K – קבוע בעל ערך 109*9 q1 – גודל המטען הראשון q2 – גודל המטען השני r – המרחק שני המטענים

חוק הזרמים של קירכהוף

חוק הזרמים של קירכהוף משמש לפתרון וחישוב זרמים במעגלים אלקטרונים. חוק זה מאוד פשוט ומגדיר את הקשר המתמטי בין הזרמים העוברים בצומת במעגל החשמלי. חוק הזרמים של קירכהוף : סכום הזרמים הנכנסים והיוצאים מהצומת שווה תמיד לאפס, או במילים אחרות : סכום הזרמים הנכנסים לצומת שווה לסכום הזרמים היוצאים מהצומת.

חוק המתחים של קירכהוף

חוק המתחים של קירכהוף משמש לפתרון וחישוב מתחים במעגלים אלקטרונים. חוק זה מאוד פשוט ומגדיר את הקשר המתמטי בין המתחים בחוג סגור במעגל החשמלי. מהו חוג סגור ? חוג סגור הוא חלק מהמעגל החשמלי בו ניתן לצאת מנקודה אחת במעגל, לעבור דרך מספר רכיבים ולחזור לאותה נקודה.

חוק שימור המטען החשמלי

הכמות הכוללת של מטען חשמלי בתהליך כלשהו המתרחש במערכת סגורה אינה משתנה. בטבע לא נוצר וגם לא נעלם מטען חשמלי. מספרם הכולל של נושאי המטען החיובי ושל נושאי המטען השלילי נשאר קבוע. בתהליך הטעינה לא נוצר מטען חשמלי, אלא עוברים מטענים מסוג אחד (שלילי – אלקטרונים, בדרך כלל) מגוף אחד לשני ומופר האיזון בין המטענים החיוביים והשליליים, כך שנוצר עודף מאחד מהם.

חשמל

ייצור חשמל הוא תהליך המשתמש באמצעים שונים על-מנת להפוך אנרגיה מסוגים שונים לחשמל. זהו השלב הראשון בסדרה של תהליכים שכוללים גם את העברת החשמל וחלוקת החשמל אל הצרכנים, והזנת מוצרי חשמל באנרגיה אשר דרושה לפעולתם. רוב ייצור החשמל בעולם נעשה בתחנות כוח המופעלות בתוצרי נפטפחםגז טבעי ואנרגיית גרעין. באמצעות השראה אלקטרומגנטית. קיימות גם דרכים אחרות להפקת חשמל ובהן: אנרגיה גרעיניתאנרגיית רוח,אנרגיה הידרואלקטריתאנרגיה סולאריתאנרגיה כימית ועוד. צריכת חשמל היא מכפלת ההספק שצורך מכשיר חשמלי במשך זמן פעולתו, והיא נמדדת בואט-שעה. תופעות חשמליות בטבע החשמל בא לידי ביטוי בתופעות טבע שונות: ברק הוא תופעת טבע חשמלית עוצמתית ביותר. הוא נגרם מפריקת חשמל סטטי שנמצא בעננים. המתח החשמלי בין תחתית הענן לבין הקרקע נע בין 20 ל-100 מיליון וולט. עוצמת זרם הברק עשויה להגיע עד 10,000 אמפר. אחת התוצאות של הזרימה החשמלית הזו היא שהאוויר בדרך מתחמם מאוד ויכול להגיע לטמפרטורה של למעלה מ-27 אלף מעלות. רוב הכוחות המוכרים לנו ברמה המקרוסקופית הם כוחות חשמליים: הכוח הנורמליכוח החיכוךהכוח האלסטי וסוגים שונים של קשרים כימיים כולם נגרמים מכוחות חשמליים מיקרוסקופיים. השדה המגנטי של כדור הארץ נוצר על ידי תנועה סיבובית של יונים בליבת הארץ. פיאזואלקטריות היא תופעה בה מאמץ לחיצה על גבישים מסוימים גורם למתח חשמלי, ולהפך. ניורונים במערכת העצבים מעבירים מידע לאורך האקסונים והדנטריטים שלהם באמצעות פוטנציאלי פעולה. בעלי חיים רבים ( לדוגמה, כרישים( רגישים לשינויים בשדה החשמלי. אחרים מסוגלים לייצר בעצמם שדות חשמליים רבי עוצמה המשמשים לניווטציד או הגנה עצמית. דג החשמלן ממשפחת הכרישים, לדוגמה, מייצר מתח חשמלי של 50 וולט. הצלופח הדרום אמריקני בנהר האמזונאס מייצר מתח של 660 וולט, שמסוכן אף לבני אדם.

חיכוך

החיכוך הוא כוח שבאמצעותו מתארים ומסבירים בפיזיקה את האינטראקציה שבין משטחים צמודים כאשר מופעל עליהם כוח חיצוני (או רכיב שלו) במקביל למשטחים. המשטחים יכולים לנוע זה ביחס לזה או להישאר במנוחה (“לנסות” לנוע) כאשר הם נדחפים או נמשכים על ידי הכוח החיצוני. לדוגמה: כוח החיכוך פועל בין שתי כפות הידיים כאשר משפשפים אותן זו בזו, בין הגפרור בעת הצתתו לבין קופסת הגפרורים, בעת הליכה ונסיעה על כביש, בשעת נגינה בכלי קשת ועוד. בפיזיקה מבחינים בין שני סוגי חיכוך: חיכוך סטטי – הוא החיכוך הפועל בין שני משטחים שאינם נעים זה יחסית לזה למרות שהם נדחפים (או נמשכים) זה ביחס לזה בכיוון אופקי. גודלו של כוח החיכוך הסטטי גדל מאפס עד לערך מקסימלי מסוים התלוי בחומרים מהם עשויים הגופים המתחככים. כאשר הכוח החיצוני גדול מערך מקסימלי זה יתחילו הגופים לנוע האחד ביחס לשני. במצב זה, כאשר שני הגופים מחליקים זה ביחס לזה כוח החיכוך נקרא בשם חיכוך קינטי. תופעות הקשורות בחיכוך ידועות לאנושות עוד מהתקופה הפרהיסטורית, אבל רק במאה ה-15 התחיל ליאונרדו דה וינצי לערוך ניסויים מדעיים בכוח החיכוך. חוקי החיכוך הסטטי נוסחו על ידי ג’יום אמונטון ב-1699 וחוקי החיכוך הקינטי נוסחו ב-1785 על ידי שארל אוגוסטן דה קולון. כוח החיכוך פועל תמיד בכיוון משיק למשטח. נהוג לסמן את כוח החיכוך בעזרת האות f (עבור המילה האנגלית friction- חיכוך).כוח החיכוך פרופורציונלי בדרך כלל לכוח הלחיצה שבין הגופים המתחככים זה בזה כלומר לכוח הנורמלי הפועל ביניהם. מכאן שהביטוי המתמטי לגודלו של כוח החיכוך הוא f=m×N. האות m נקראת “מקדם החיכוך” שהוא מספר המאפיין את החומרים מהם עשויים משטחי הגופים המתחככים. מקדם החיכוך הקינטי קטן בדרך כלל ממקדם החיכוך הסטטי המקסימלי (כלומר הערך הגבולי שמעבר לו תתחיל החלקה בין הגופים(בעבר סברו כי מקורו של כוח החיכוך הוא בחספוס של שני המשטחים (מעין “שיני משור” המקשים על המשיכה של האחד ביחס לזולתו) ואילו כיום מקובל להסביר את החיכוך באמצעות מודל ה”דביקות” . כוח החיכוך תמיד מתנגד לתנועה בין הגופים המתחככים אבל במקרים מסוימים הוא גורם להיווצרות של תנועה ביחס לגוף אחר. כך למשל, כאשר מלצר הנושא מגש ועליו כוסות מתחיל לנוע, כוח החיכוך הפועל בין הכוסות לבין המגש מונע את החלקתן ביחס למגש אך מאפשר להן להתחיל לנוע ביחס לרצפה יחד עם המלצר. להקטנת החיכוך בין חלקי מכונות נהוג להשתמש בנוזלי סיכה.לחיכוך יש השלכות טכנולוגיות רבות ולמדע העוסק בחקר החיכוך השחיקה והשימון קוראים טריבולוגיה (Tribology).

חיכוך סטטי

חיכוך סטטי הוא חיכוך הפועל בין שני משטחים שאינם נעים זה יחסית לזה למרות שהם נדחפים (או נמשכים) זה ביחס לזה בכיוון אופקי. לדוגמה, כוח חיכוך סטטי פועל בין כיסא לרצפה כאשר אדם דוחף את הכיסא והוא עוד לא זז, או בין אדם לרצפה כאשר האדם מפעיל את שריריו להתחלת התנועה ודוחף אחורה את הרצפה. כאשר כיסא עומד על הרצפה – אנחנו איננו טוענים שקיים כוח חיכוך בינו לבין הרצפה, אבל כאשר אדם מנסה לדחוף את הכסא או למשוך אותו והוא עדיין אינו זז ועומד במקומו – אנחנו טוענים שקיים כוח חיכוך סטטי בינו לבין הרצפה. הוא הדין לגבי אדם המתחיל ללכת: כל זמן שהאדם עומד על הרצפה – אין בינו לבין הרצפה כוח חיכוך; ברגע שהוא מתחיל ללכת – אנחנו טוענים שקיים כוח חיכוך סטטי בינו לבין הרצפה משום שכף רגלו דוחפת את הרצפה לאחור ולפי החוק השלישי של ניוטון, הרצפה דוחפת את כף הרגל קדימה (בכוח החיכוך הסטטי). גודלו של החיכוך הסטטי תלוי בכוח הדחיפה או המשיכה, והוא גדל עם הגידול בכוחות אלו עד לגודל מקסימלי. במקרים מסויימים החיכוך הסטטי מתנגד לתנועה ומונע אותה (לדוגמה: כאשר מנסים לדחוף כסא על גבי רצפה) ובמקרים אחרים החיכוך הסטטי מסייע לתנועה ומאפשר אותה (לדוגמה: כוח החיכוך בין האדם והרצפה הוא הכוח המניע את האדם כאשר הוא הולך). בשני המקרים הוספת נוזל סיכה (כמו שמן למשל) תקטין את החיכוך. במקרה של דחיפת הכסא – הוספת השמן תסייע לתנועה ובמקרה של הליכת האדם – הוספת שמן תקשה על ההליכה.

חיכוך קינטי

החיכוך הקינטי הוא החיכוך הפועל בין שני משטחים הנעים זה יחסית לזה בתנועת החלקה. למשל: החיכוך שהמפעילה הרצפה על רגליו של אדם הגורר את רגליו על הרצפה, או החיכוך שמפעילות הידיים זו כל זו כאשר מחככים אותן זו בזו. גודלו של החיכוך הקינטי לגבי שני משטחים מסוימים הוא קבוע למדי וכמעט שאינו תלוי במהירות התנועה היחסית של הגופים. החיכוך הקינטי גורם להעברתה של אנרגיה קינטית לאנרגיה פנימית ולעליית הטמפרטורה של הגופים הבאים במגע זה עם זה. עליית הטמפרטורה של הגופים נובעת מעיוותים שחלים בגופים בעת התנועה היחסית ביניהם ונובעים מהכוחות הפועלים בין המולקולות של פני המשטחים שלהם. ברוב המצבים היומיומיים החיכוך הקינטי מתנגד לתנועה ומונע אותה (לדוגמה: כשאדם מנסה להחליק על משטח מחוספס, או כאשר גוררים חפץ על גבי משטח). במקרים מסויימים החיכוך הקינטי מסייע לתנועה ומאפשר אותה (לדוגמה: כאשר מושכים במהירות מפה מתחת לכלי, הכלי זז מעט בגלל החיכוך בינו לבין המפה). בשני המקרים הוספת נוזל סיכה (כמו שמן למשל) תקטין את החיכוך. במקרה של גרירת חפץ – הוספת השמן תסייע לתנועה ובמקרה של משיכת המפה מתחת לכלי – הוספת שמן תקשה על תנועת הכלי.

ט

טריז

משמש להעברת כוח המובל בכיוון אחד, לשני כוחות בכיוונים ניצבים למישור הטריז. רוב הגליוטינות התעשייתיות חותכות בשיטה הזו. מנוף/ג’ק עשוי להשתמש בשיטה זו על מנת לחדור אל מתחת למשא.

כ

כוח חשמלי

הכוח החשמלי בין שני מטענים חשמליים יחסי למכפלת המטענים ולהיפוך ריבוע המרחק ביניהם, בדומה לכוח הכובד, אולם הכוח החשמלי חזק בערך פי ‎1036‎ מכוח הכובד. סימון המטענים נקבע במקור על פי ניסוי בחשמל: בעת שפשוף פרווה בזכוכית עוברים אלקטרונים מהזכוכית לפרווה. מאחר שבנג’מין פרנקלין קבע שהזכוכית נטענת במטען חיובי, סימן האלקטרון נקבע כשלילי. מטען הפרוטון, אם כן, חיובי. חלקיקים שמורכבים מכמות שווה של מטענים חיוביים ושליליים מסתדרים כך שמטענים הפוכים נמשכים זה לזה. סך המטען של חלקיקים כאלו הוא אפס, והם נקראים נייטרליים. בקירוב טוב הם אינם מפעילים כוחות חשמליים על חלקיקים אחרים, ולכן לרוב אין אנו מרגישים כוחות משיכה או דחייה חשמלית בין גופים. עם זאת, במרחקים קטנים כמו בין מולקולות או אטומים, מורגשים כוחות שיוריים (כוחות ואן דר ואלס וכוחות הדומים להם), הנוצרים בשל המרחקים בין המטענים החיוביים והשליליים, הגורמים להשפעות במרחב שאינן מתקזזות זו עם זו. מטען חשמלי יכול אמנם להתקיים רק כיחידות בדידות (כפולות של מטען האלקטרון או של מטען הפרוטון), אך פעמים רבות, כאשר במערכת מספר רב של מטענים, נוח להתייחס למטען כאילו הוא מפוזר במרחב באופן רציף. במקרים אלו, מוגדרת צפיפות מטען, שהיא פונקציה רציפה (למקוטעין) של המרחב. בנוסף, מטען יכול להצטבר סמוך לפניו של משטח, או לאורכו של גוף חד ממדי (כמו תיל). במקרים כאלו נוח להגדיר צפיפות מטען משטחית וצפיפות מטען אורכית (בהתאמה). הכוח שפועל בין מטענים נקודתיים מתואר על ידי חוק קולון, הקובע שכוח זה פרופורציונלי למכפלת המטענים של הגופים ולהופכי של ריבוע המרחק ביניהם. חוק זה מתקיים כאשר המטענים נמצאים במנוחה ולכן הוא נקרא גם הכוח האלקטרוסטטי. כאשר המטענים נעים זה ביחס לזה פועל ביניהם כוח נוסף – הכוח המגנטי, התלוי רק בגודל המטענים ובמהירות היחסית שלהם. בכל מקרה קיים יחס ישר בין הכוח הפועל על מטען חשמלי כתוצאה ממטענים חשמליים אחרים לבין גודל המטען, והכוח ליחידת מטען הוא קבוע (בתנאי שניתן להזניח את השפעת מטען זה על יתר המטענים).

כוח צנטריפוגלי

הוא כוח מדומה המושך גוף הנתון בתנועה מעגלית לאורך רדיוס הסיבוב בכיוון הפונה החוצה ממרכז המעגל. נניח שיש לנו גוף בעל מסה שמבצע תנועה מעגלית קבועה ,על אף שגודל המהירות לא משתנה, גוף שמבצע תנועה כזו נמצא בתאוצה, מפני שכיוון המהירות משתנה. בכל רגע נתון יש לגוף מהירות קווית בכיוון המשיק למעגל הסיבוב, וכיוון זה משתנה. על פי עקרון ההתמדה, הקובע שהגוף שואף להתמיד בתנועה ישרה בכיוון המשיק, ולכן הגוף “נמשך” כלפי חוץ הסיבוב. משיכה זו היא הכוח הצנטריפוגלי. כדי לקיים תנועה מעגלית חייב להיות כוח המושך את הגוף כלפי מרכז הסיבוב. כוח זה נקרא כוח צנטריפטלי. בניגוד לכוח הצנטריפוגלי, הכוח הצנטריפטלי אינו כוח מדומה. מכיוון שהכוח הצנטריפטלי ניצב למהירות, הוא משנה את כיוונה, אך לא את גודלה.

כוח צנטריפטלי

כאשר גוף זז בתנועה מעגלית במהירות קבועה נראה כי מצד אחד חייב שכוח שקול יפעל עליו אך מצד שני הוא נע במהירות קבועה ולפי החוק של ניוטון גוף שנע במהירות קבועה שקול הכוחות הפועלים עליו שווה לאפס.התשובה לכך היא שהחוק של ניוטון אומר שגוף ששקול הכוחות עליו שווה לאפס נע במהירות קבועה אך בקו ישר. לעומת זאת בתנועה מעגלית גוף חייב להרגיש כוח שקול כדי לשמור על כיוונו. לכן תפקידו של הכוח הצנטריפטלי הוא אך ורק לשנות את כיוון המהירות. אם המהירות של גוף קבועה זאת אומרת שהאנרגיה הקינטית שלו קבועה כלומר הכוח השקול הפועל על הגוף אינו מבצע עבודה מפני שהאנרגיה הקינטית תלויה אך ורק בגודל המהירות . הכוח הצנטריפטלי יוצר תאוצה הנקראת תאוצה צנטריפטלית aR. תפקיד תאוצה זו הוא לשנות את כיוון התאוצה המהירות בלבד. הגוף לא נופל כלפי המרכז למרות הכוח הצנטריפטלי משום שיש לגוף מהירות והכוח הצנטריפטלי רק משנה אותה. התאוצה הצנטריפטלית היא העצם זו שגורמת לגוף לנוע במעגל. אם הגוף נע במהירות קבועה ברדיוסים שונים התאוצה תהיה ביחד לרדיוס, ככל שהרדיוס גדול יותר התאוצה תהיה גדולה יות

ל

לוח חשמל

לוח חשמל או לוח חלוקה הוא מערכת שתפקידה להעביר את האנרגיה החשמלית ממקור ההזנה שלה אל הצרכן או הצרכנים. רוב לוחות החשמל מכילים בתוכם גם מערכות הגנה בפני תקלות. בנוסף להגנות בפני נזקים נהוג להשתמש בלוחות חשמל לצורכי פיקוד ובקרה על מערכות חשמל שונות. מקור ההזנה ללוח חשמל יכול להיות ישירות מיצרן חשמל – בדרך כלל תחנת כוח או גנרטורמצברים, או אף מלוח חשמל אחר. צרכן של לוח חשמל יכול להיות ממכונה בודדת ועד למערכת חשמל של עיר או אף מדינה.

מבנה לוח החשמל

ללוחות חשמל אין מבנה אחיד, אך ישנם מספר עקרונות שמיושמים בכל לוח חשמל: כבל מזין מחובר ישירות או דרך מהדקים למפסק הראשי של הלוח, מהמפסק הראשי יוצאת הזנה לפסי הצבירה, מהם יוצאות ההזנות למפסקי המשנה ולמערכות הפיקוד והבקרה, וממפסקי המשנה יוצאים הקווים לצרכנים הניזונים מהלוח – ישירות או דרך מהדקים. בתיאור של מיקום הציוד בלוח (מבחינה חשמלית) מקובל להשתמש במונחים “מעלה הזרם” (Upstream) לציוד המחובר קרוב להזנת הלוח, ו”מורד הזרם” (Downstream) לציוד המחובר קרוב לצרכנים. לדוגמה: המפסק הראשי נמצא במעלה הזרם יחסית למפסקי המשנה, ומפסקי המשנה נמצאים במורד הזרם יחסית לראשי.

ארון

הארון הוא המסגרת בה מותקנים רכיבי הלוח. גודלם הפיזי של ארונות חשמל יכול להיות מעשרות בודדות של סנטימטרים ועד למספר מטרים. ישנם מספר חומרים מקובלים לשימוש בבניית ארונות חשמל: פחפוליקרבונטפוליאסטר ופיברגלס. נהוג לחלק ארונות חשמל לתאים, כאשר בכל תא (או מספר תאים) מותקנת מערכת הממלאת תפקיד מסוים.

מפסק ראשי ורכיבי חלוקה

בכל ארון חשמל מותקן מפסק ראשי. המפסק הראשי מאפשר ניתוק של הזנת החשמל ללוח. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם מצוי בלוח יותר ממפסק ראשי אחד: כאשר הלוח ניזון מיותר ממקור אחד. מספר המפסקים הראשיים יהיה תמיד כמספר מקורות ההזנה ללוח. אם הלוח מזין מערכת עם מספר צרכנים, יכלול בדרך כלל מפסקים נוספים, משניים, המאפשרים ניתוק נפרד לכל צרכן וצרכן.

מהדקים

בלוחות רבים מותקנים מהדקים – רכיבים אליהם מחוברים חוטי החשמל הנכנסים ויוצאים מהלוח. יתרונם של המהדקים הוא שחיבורם לשאר רכיבי הלוח קבוע ולכן שינויים בסידור או בכמות החוטים הנכנסים או יוצאים אינו מחייב ביצוע שינוי בלוח עצמו.

פסי צבירה

פסי הצבירה הם מוטות, בדרך כלל מלבניים, המשמשים מעין “מרכזיה” ממנה ניזונים כל הצרכנים שבלוח. מוטות אלה עשויים בדרך כלל מנחושת, והחיבור אליהם הוא באמצעות ברגים. המערכות הקיימות בלוח: ללוח חשמל יש כאמור מספר תפקידים, אך לא בכל לוח חשמל ניתן למצוא בהכרח את כל סוגי המערכות.

מערכת ההגנות

כמעט כל לוח חשמל מכיל בתוכו הגנות על הציוד המוזן ממנו. ישנם מספר סוגים של הגנות, ולא כולן בהכרח נמצאות בכל לוח: הגנה בפני קצר חשמלי: הגנה זו מבוצעת על ידי מבטחים מסוג נתיך או מפסק אוטומטי מגנטי תרמי (מאמ”ת). הגנה זו מכונה “הגנה מגנטית”. הגנה בפני עומס יתר: גם ההגנה הזו מבוצעת על ידי מבטחים, אולם הגנות עומס על צרכנים בודדים כגון מנוע חשמלי מבוצעות רק על ידי מאמ”ת. הגנה בפני התחשמלות: הגנה זו מבוצעת על ידי ממסר פחת. כל ההגנות הנ”ל פועלות על ידי ניתוק מקום התקלה מזרם החשמל. הגנה בפני זרם זליגה: הגנה זו מבוצעת על ידי מערכות פיקוד אלקטרוניות. בדרך כלל אין הגנה זו מנתקת את התקלה אלא רק מתריעה על קיומה. הגנה בפני נחשול מתח: מבוצעת על ידי מגן ברק. שלא כמו כל התקלות הנ”ל, נחשולי מתח מגיעים לרוב מכיוון ההזנה ללוח (מעלה הזרם) והגנה זו אינה מנתקת דבר אלא “בולמת” את הנחשול מלהיכנס ללוח. הגנה עורפית: אחד הנתונים החשובים ביותר בלוח חשמל הוא הזרם המקסימלי העשוי לעבור דרכו בעת קצר (“זרם הקצר של הלוח”). נתון זה נקבע על ידי שלושה פרמטרים: יכולתו של מקור ההזנה לספק זרם, אורכו והתנגדותו של הכבל המזין את הלוח. ישנם מקרים שבהם זרם הקצר עולה על יכולת הניתוק של המבטחים המגנים על הקווים היוצאים מהלוח. ההגנה העורפית היא שילוב של יכולות ההגנה של מבטחים המחוברים בטור על מנת ליצור עמידות בזרמי קצר גבוהים יותר.

מערכות פיקוד ובקרה

לוחות חשמל משמשים כאמור גם לפיקוד ולבקרה, קרי להפעלה אוטומטית של מערכות חשמליות שונות הקשורות ללוח. לוחות כאלה נבנים עם יכולות לקריאת אותות חשמליים אשר על ידי סגירת מעגלים מתרגם הלוח את האות לפעולה כלשהי. להלן מספר דוגמאות למערכות פיקוד: הפעלה של מערכות תאורת רחובות: מתבצעת בדרך כלל על ידי שעונים ותאים פוטואלקטריים. התנעה של מנועים כגון מעליות. אות הפיקוד במקרה כזה מגיע מלחצני המעלית או מחיישנים הקבועים בה, ומתורגם לסגירת מעגלים על ידי מחשב. בקרה על זרם ההתנעה של מנועים: מתבצעת על ידי מתנעים. שיפור מקדם הספק של המערכת החשמלית או של רכיב מסוים מתוכה. השלת עומסים: ניתוק אוטומטי של צרכנים על מנת למנוע קריסה של מערכת חשמל.

מ

מוסך מעבדת הגנרטורים ומחסן חלקי חילוף

לב ליבה של מחלקת השירות והשימור הוא מוסך מעבדת הגנרטורים. למידה ניסיון וידע רחב שנרכש ממפגש, טיפול ותמיכה טכנית במאות גנרטורים לאורך כל מחזור חייהם, מלאי זמין של חלקי חילוף מקוריים לגיבוי, ,הפכו את מוסך הגנרטורים למעבדה מיומנת ומקצועית אשר מסוגלת לייעל ולטפל בכל סוגי הגנרטורים וערוכה לייצא תמיכה טכנית מהירה מותאמת לכל יעד בישראל ובעולם. שירותי מוסך מעבדת הגנרטורים : סנכרון הגנרטור בשילוב עם מערכת סולארית החלפת שמנים ומסננים הוספת נוזלי קירור טיפולים כללים בקרי הפעלה אוטומטיים שיפוץ רדיאטורים ניוד גנרטורים ממקום למקום בדיקת גנרטורים יד שנייה לפני רכישה חלפים לכל סוגי הגנרטורים טיפול תקלות בכל סוגי הגנרטורים בדיקת מערכות הפיקוד וההגנות אספקת דלק להפעלת הגנרטורים שיפוץ ותיקון ווסתי מתח ומהירות אלקטרוניים ומכניים. שיפוץ ותיקון משאבות דלק, טורבו, אינג’קטורים ורדיאטורים. שיפוץ ותיקון מנועים (כולל אוברול) וליפוף מחוללים. פתרונות להתנעות קשות של מנועים שירות ותחזוקה חשמלית בתחנות שאיבה ומכוני מים וביוב. בדיקת גנרטורים על ידי מתקני עומס ניידים בקרת גנרטורים מתמדת במהלך כל תקופת ההפעלה תחזוקה מונעת בהתאם להוראות היצרן תיקונים בהתאם להוראות היצרן

מכולות אקוסטיות 

מכולות אקוסטיות הן פתרון עבור מערכות לאספקת אנרגיה ולדיזל גנרטורים בהספקים של בין 1000 KVA- 2000 KVA הדורשים ניוד לאזורים מרוחקים או ו מעטפת הגנה נוספת עקב תנאי מזג אויר או גורמים חיצוניים משפיעים אחרים. ניתן לעשות שימוש במכולות ימיות משומשות או לחילופין במכולות חדשות וזאת לפי סטנדרט ודרישת חברות הספנות המכולות האקוסטיות שלנו עומדות בדרישות משרד האנרגיה וכוללות: – ציפוי קירות בצמר סלעים + בד למניעת נשורת – פח פלדה או אלומיניום מחורר ב 50% חירור לצורך בליעת הרעש – דלתות שירות על פי תכנית שתאושר מראש – מבוך אקוסטי בכניסת האוויר כמו כן ביציאת אויר חם – רצפת אלומיניום פח מרוג – אגזוזים מושתקים – צביעה ברמה גבוהה באבקה בטכנולוגית AFC בטמפרטורה גבוהה בתנור. האבקה עשויה מפוליאסטר טהור בעל תכונות יוצאות מהכלל בתנאי סביבה קשים, קורוזיה, קרינת שמש, אבק, עמידה במכות ולא חשופה לחלודה.

מנוע חשמלי

הוא מכונה, הממירה אנרגיה חשמלית לאנרגיה מכנית. מנוע חשמלי מבוסס על עקרון האלקטרומגנטיות, המאפשר יצירת שדה מגנטי על ידי העברת זרם חשמלי דרך סליל לפי כלל יד ימין.

מנוע בנזין

מנוע הבנזין הוא מנוע בעירה פנימית בוכנאי. פעולת המנוע מתרחשת כאשר תערובת של אוויר ובנזין נשאבת אל הצילינדר שלו, נדחסת בלחץ גבוה על ידי הבוכנה ומוצתת באמצעות חום שמפיק ניצוץ חשמלי. כשמתרחשת השריפה נוצרים גזים אשר דוחפים את הבוכנה ומבצעים, בעצם, עבודה מכנית. מנגנון ארכובה מיוחד מתרגם את תנועתה הקווית של הבוכנה לתנועה סיבובית של צרכן הדלק. בסוף התהליך יוצאות שאריות השריפה דרך פתחי הפליטה הקיימים במנוע. כדאי לציין, כי מנוע בנזין קרוי גם “מנוע הצתה בניצוץ חשמלי” בגלל צורת הצתת הדלק. מנועי בנזין נבדלים ביניהם בשלושה קריטריונים: מחזור הפעולה – מנועים דו פעימיים וארבע פעימיים. סוג מערכת ההצתה – אלקטרו-מכנית או אלקטרונית. אופן הייצור של תערובת הדלק – הזרקת דלק או קרבורטור. שימושי מנוע בנזין סוג זה של מנוע משמש בעיקר בתעשיית הרכבים וכלי השיט. אמנם, ישנם גם רכבים המונעים באמצעות מנוע דיזל, אולם למנוע הבנזין יש יתרונות רבים בתעשייה זו ובכלל: פעולה שקטה – מנועי הבנזין שקטים יותר ופועלים בצורה חלקה יותר ממנועי הדיזל. זול יותר – דלק מסוג בנזין הינו זול יותר בצורה משמעותית מהסולר, הנחוץ לפעולתם של מנועי דיזל. טוב יותר לנשימה – מנועי בנזין מזהמים פחות את האוויר ממנועי הדיזל. אמנם, גם לדיזל יש יתרונות משלו, אולם כל היתרונות הללו, בשילוב העובדה שהיום עדיין קשה למצוא רכבים המונעים בדיזל ואשר הינם בעלי תיבות הילוכים אוטומטיות – אנשים רבים מעדיפים לרכוש רכבים המונעים באמצעות מנוע הבנזין.

מיישר זרם

מעגל המורכב מנגדים וקבלים שנועדו לשנות כניסת DC לפלט AC. הוא משמש להפעלת מעגלים לוגיים דיגיטליים. כאשר נעשה בו שימוש במעגלים משולבים הוא נקרא מהפך (Inverter).

מעגלים אנלוגיים משולבים

מעגלים מורכבים המשולבים כדי לייצר, להגביר או להגיב על מתח משתנה. הם כוללים סוגים רבים של מגברים המערבים המרות אנלוגיות לדיגיטליות ולהיפך, טיימרים וממירים. הם מוכרים גם בשמות Operational Amplifier Circuits ו-OP – Amps.

מעגלים דיגיטליים משולבים

מעגלים משולבים המייצרים אותות מתח לוגי או פולסים אשר להם רק שתי רמות פלט – ON או OFF.

משרעת

מונח המשמש לתאר את הערך המקסימלי של הפולס או גל. זה הערך העליון הנמדד במדידה המתחילה מאפס.

מעגל סגור חשמלי

מסלול סגור חשמלי (נקרא גם “מעגל חשמלי” אם כי אינו בהכרח עגול) הוא מערכת שבה מחוברים מספר רכיבים, בדרך כלל למקור מתח. המעגל מיוצג בשרטוט שבו סימונים שונים מייצגים רכיבים חשמליים, וקווים ישרים מייצגים חיבור חשמלי (ראו איור). אופן החיבור הפשוט ביותר הוא חיבור בטור או במקביל. חיבור טורי הוא חיבור של שני רכיבים בזה אחר זה כך שהזרם שעובר דרכם שווה, אך המתח שנופל על כל אחד מהם עשוי להיות שונה. בחיבור מקבילי שני הדקי הרכיבים מחוברים אלה אל אלה כך שהמתח הנופל על הרכיבים שווה, אך הזרם שעובר בכל אחד מהם עשוי להיות שונה.

קיבול והשראות

הקיבול של מוליך הוא היחס בין המטען שמצטבר עליו לפוטנציאל שלו. קבל הוא רכיב בעל קיבול ידוע והוא לרוב מכיל זוג מוליכים המחוברים לשני הדקים, וכאשר נופל מתח על ההדקים נצבר מטען שווה בגודלו והפוך בסימנו על פני המוליכים. הקיבול הוא תכונה של המבנה הגאומטרי של המוליכים ותלוי גם במבודד שמפריד ביניהם, הנקרא חומר דיאלקטרי. הקיבול מסומן באות C השראות היא תכונה של מעגל חשמלי, המראה עד כמה הוא מתנגד לשינויים בזרם בו על פי חוק לנץ. ההשראות מוגדרת כיחס בין השטף המגנטי דרך השטח הכלוא על ידי המעגל החשמלי לבין הזרם היוצר את השדה המגנטי. ההשראות מסומנת L הוא גודל פיזיקלי שמאפיין חומר. במצב רגיל, המטען החשמלי הכולל של החומר הוא נייטרלי (אפס), אם כי בתוך החומר נמצא מספר רב מאוד של חלקיקים בעלי מטען חשמלי, חיובי ושלילי, אשר מאזנים זה את זה. החומר מורכב מאטומים, הבנויים מגרעין המכיל פרוטונים טעונים חיובית, ונייטרונים חסרי מטען, וסביב הגרעין אלקטרונים שטעונים שלילית. מטען האלקטרון הפוך בסימן אך זהה בגודל למטען הפרוטון, ומספר האלקטרונים במצב רגיל שווה למספר הפרוטונים כך שסכום המטענים הוא אפס. המטען החשמלי נמדד במערכת היחידות הבינלאומית (SI) בקולון, על שם שארל-אוגוסטן דה קולון. מטען האלקטרון הוא ‎-1.6×10-19‎ קולון, ומטען הפרוטון הוא ‎+1.6×10-19‎ קולון.

משתיקי קול

משתיקי קול הינם פתרון טכני לטיפול ברעש הנישא באוויר ומאפשרים הנחתת רעש בחדרים , מכולות , חדרי משאבות , חדרי אוורור ונוספים. הפחתת הרעש נעשית על ידי מעבר האוויר בין גופים ומעטפות בעלות כושר לבליעת רעש. בדרך כלל גופים אלו עשויים שלד מפחים מגולוונים ומילוי מצמר סלעים פנימי מוגן על ידי פחים מנוקבים. משתיקי הקול מיוצרים בהתאמה אישית במפעלנו לצד תכנון מדויק תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות וחומרי גלם מצוינים ומובילים בתחום האקוסטיקה בעולם. בחירת ותכנון משתיק הקול תעשה בהתאם למשתנים הבאים: – אופן ההתקנה, מגבלות מיקום ודרישות השתקה בהתאם להגדרות ולתקנים – התאמה והתייחסות לכל הפרמטרים הרלוונטיים: דגם מנוע , הספק KVA רצוף, משקל כללי , גודל הרדיאטור , חום מוקרן ב KW , זרימת אויר m3 / sec , זרימת אויר לשריפה m3 / sec , מפל לחץ מותר mm Wg , מפל לחץ אגזוז mm Hg – אורך, גובה וצפיפות המשתיק יגדלו בהתאמה לרמת ההשתקה הנדרשת תוך התחשבות במידות הפתחים האפשריים והקיימים משתיקי קול מרובעים קיימים 3 דגמי בסיס של משתיקי קול מרובעים אשר מתחלקים לפי אחוזי מעבר האוויר ובהמשך לכך מפלס מפל הלחץ והם ניתנים להתאמה מיטבית עבור רמת ההנחתה הנדרשת, במידת הצורך ניתן לייצר בהזמנה אישית לפי כל מידה, מפרט ודרישה דגם L בעל שטח מעבר אוויר ש ל 50% דגם M בעל שטח מעבר אוויר של 42% דגם H בעל שטח מעבר אוויר של 33% כלל דגמי משתקי הקול של אורקל עברו בהצטיינות יתרה סדרת מבחנים ומדידות אקוסטיות על בסיס תקן ISO 7235 אשר המהווה הסטנדרט הבינלאומי הגבוה ביותר בתעשייה לבחינת תכונות הבידוד והאיכות של משתיקי קול אקוסטיים משתיקי קול עגולים משתיקי קול עגולים הינם משתיקים בצורת גליל אשר בנויים מחומרים בולעי רעש בדפנותיהם והם הפתרון האקוסטי המיטבי עבור הנחתת רעש שמקורו בכניסות ויציאות של מפוחים ומאווררים ועל כך עובר דרך צנרת או תעלה או כל מערכת עגולה אחרת. נתוני הקוטר והאורך של המשתיקים משתנים לצד תכנון הנדסי ומיוצרים בהתאמה אישית לדרישות הלקוח והפרויקט ניתן לשפר משמעותית את רמת הנחתת הרעש על ידי הוספת ליבה פנימית במרכז המשתיק ובמידת הצורך גם וטבעת השתק סביב לליבה ובכך לייעל את המשתיק ולהפכו לתלת שכבתי תריסים אקוסטיים תריסים אקוסטיים הינם משתיקי קול בעלי עובי מצומצם ומהווים פתרון מצוין לפרויקטים בהם קיימים מגבלות מקום יתרונם הבולט הוא שהם מאפשרים מעבר של אויר ועל כך מרבים ליישם אותם כקירות מיסוך בחזיתות בבניינים ומבנים אחרים התריסים מיוצרים ממעטפת פח מגולוון וגופי בליעה משופעים פנימיים המהווים מבוך לזרימת האוויר דרכם

מתח חשמלי

הכוח האלקטרוסטטי הוא כוח משמר ולכן ניתן לגזור אותו מאנרגיה פוטנציאלית, הנקראת אנרגיה פוטנציאלית חשמלית. האנרגיה הפוטנציאלית החשמלית של מטען בנקודה כלשהי היא העבודה שיש להשקיע עליו על מנת להביאו מנקודת ייחוס אל הנקודה, כאשר נקודת הייחוס לרוב נבחרת במרחק אינסופי מיתר המטענים. באופן שקול, האנרגיה הפוטנציאלית החשמלית בנקודה היא הכוח החשמלי הפועל על מטען לאורך דרכו מהנקודה אל האינסוף. מקובל לסמן את האנרגיה הפוטנציאלית החשמלית באות U, ובמערכת היחידות הבינלאומית, היא נמדדת – בדומה לצורות אחרות של אנרגיה – ביחידות של ג’אול. האנרגיה הפוטנציאלית החשמלית של מטען פרופורציונית לגודל המטען, ולכן ניתן להגדיר פוטנציאל חשמלי כאנרגיה פוטנציאלית חשמלית ליחידת מטען. ניתן לגזור את השדה החשמלי ישירות מהפוטנציאל החשמלי באותו האופן שבו הכוח נגזר מהאנרגיה הפוטנציאלית. מקובל לסמן את הפוטנציאל החשמלי במרחב באות היוונית φ, והוא תלוי רק בפילוג המטענים המרחבי. תלות זו מתבטאת במשוואת פואסון – המצטמצמת למשוואת לפלס, כאשר המרחב ריק ממטענים.

מתח חשמלי בין שתי נקודות במרחב הוא ההפרש בין הפוטנציאלים החשמליים באותן נקודות. הוא מבטא את ההפרש באנרגיה הפוטנציאלית החשמלית ליחידת מטען, ולכן הוא גודל חשוב בתיאור מערכות חשמליות. מקובל לסמן את המתח באות V, והוא נמדד במערכת היחידות הבינלאומית ביחידות של וולט (על שם אלסנדרו וולטה).

מוליך הוא חומר שמכיל מטענים חשמליים חופשיים לתנועה (בניגוד למבודד). במתכת, לדוגמה, חלק מהאלקטרונים אינם ממוקמים סביב גרעינים של אטומים מסוימים בסריג המתכתי, אלא יכולים לנוע בו באופן חופשי. במוליך טעון שאינו נמצא תחת השפעתו של שדה חשמלי, המטענים העודפים יפעילו כוחות דחייה ביניהם ויסתדרו כך שהמרחקים ביניהם יהיו מקסימליים, או באופן שקול, כך שהאנרגיה הפוטנציאלית החשמלית במערכת תהיה מינימלית. מצב זה מתקיים כאשר הם מפולגים על פניו של הגוף המוליך. בנוכחות שדה חשמלי, מטענים יהיו מרוכזים באופן לא אחיד, גם במוליך נייטרלי: חלק מהמטענים החופשיים יתרכזו בצדו האחד של המוליך, כך שבצדו האחד הוא יהיה טעון חיובית, ובצדו האחר הוא יהיה טעון שלילית – וסך המטען הוא אפס. תופעה זו נקראת השראה אלקטרוסטטית. בתהליך זה השדה החשמלי בתוך המוליך מתאפס, תופעה הידועה ככלוב פאראדיי מטען חשמלי גודל הנמדד על ידי כוח דחייה או משיכה בין שני גופים שעברו תהליך של טעינה חשמלית. כוחות אלו נקראים כוחות חשמליים. מכשיר המדידה: המכשיר המודד את המטען החשמלי הנמצא בו נקרא אלקטרו-סקופ. יחידות: יחידת המטען החשמלי נקראת קולון והיא מסומנת על ידי האות C. כאשר טוענים שני גופים שונים על ידי מגע ביניהם, שני הגופים מושכים זה את זה. אם חוזרים על התהליך עם זוג נוסף, וזהה, של גופים, מוצאים שגופים זהים שנטענו באותו האופן דוחים זה את זה. מכאן אפשר להניח שקיימים בטבע שני סוגים של מטענים חשמליים שבמצב הרגיל מאזנים זה את זה. לכן מסמנים אותם כמטען חיובי וכמטען שלילי. מטענים מאותו הסוג דוחים זה את זה ומטענים מסוג שונה מושכים זה את זה. בניסויים מדויקים נמצא כי המטען החשמלי מצוי בטבע בצורה חלקיקית. החלקיקים היסודיים הטעונים מטען שלילי נקראים אלקטרונים ואלו הטעונים חיובית נקראים פרוטונים. כמו כן נמצא כי לגבי מטען חשמלי מתקיים חוק שימור המטען החשמלי.

נ

נגדים

נגד הוא רכיב בעל שני הדקים (כיוון החיבור של נגד אינו משנה). הנגד נועד לווסת את הזרם בענפים השונים במעגל החשמלי. הנגד מיוצר במפעל לערך מסוים וניתן לקרוא ערך זה בעזרת קוד צבעים שמודפס על הנגד. ישנם סוגים רבים של נגדים במגוון ערכים שונים.

סוגי נגדים :

נגד קבוע – זהו הנגד הרגיל שנמצא בכל מעגל חשמלי. בבמעגלים משתמשים בדרך כלל במספר רב של נגדים בערכים שונים. נגד משתנה – זהו נגד שניתן לשנות את ערכו על ידי סיבוב ציר מכני. דוגמא לנגד משתנה היא בורר העוצמה הסיבובי במקלט רדיו. טרימר – זהו נגד משתנה אבל שונה במקצת מבחינה מכנית. כיוון ההתנגדות של הטרימר נעשה על ידי בורג עדין ולכן הכיוון מדוייק יותר. נגד זה משמש בדרך כלל לכיוונים פנימיים במעגל כאשר לא רוצים שהמשתמש ישנה את הכיוון כאשר המעגל עובד. נגד תלוי אור – זהו נגד שמשנה את התנגדותו לפי עוצמת האור שהוא “רואה”. בעזרת נגד זה ניתן לבנות מעגל חיישן אור.

ס

סנכרון גנרטורים

במערכת חשמל כמו במפעלים, ספינות ובוודאי ברמה הארצית, פועלים מספר גנרטורים. אמינות הספקת המתח וקבלת מערכת אחידה מתאפשרת רק לאחר חיבורם במקביל. חיבור גנרטורים במקביל מחייב קיומם של מספר תנאים. חיבור זה נקרא בשפה מקצועית בשם סנכרון. סנכרון ניתן לדמות לתדלוק אווירי של מטוס קרב ממטוס אם. ביצוע התדלוק דורש 4 תנאים: – כוון נסיעה זהה של 2 המטוסים. – מהירות שווה. – גובה זהה. – מיקום זהה. בעת סנכרון גנרטורים נדרשים אותם 4 תנאים: – שוויון סדר פזות (שקול לכוון תנועה זהה). – שוויון מהירות הסיבוב – תדירות המתח (שקול למהירות תנועה שווה). – שוויון מתחים (שקול לשויון גבהים). – זויות מופע זהה (שקול למיקום זההאי שמירה על תנאי סינכרון עלולה לגרום לשבירת ציר הגנרטור, עוותו, זרמי חיבור גדולים שעשויים לגרום לפעולת ההגנות ולהפסקתו, ונזקים בליפופי סטטור הגנרטורים.

פ

פתרונות אקוסטיקה ובידוד רעשים

הודות לחשיבה יצירתית , תכנון מדויק וניסיון רב שנים בייצור איכותי של פתרונות בידוד וחופות אקוסטיות מצוינות , חברת אורקל הינה פורצת דרך בתחומה והיחידה בעולם אשר מפתחת ומייצרת חופות אקוסטיות מבודדת עבור דיזל גנרטורים שמוצבים ופועלים באזורים חמים או קרים במיוחד. החופות הייחודיות מתוכננות בדיוק רב על מנת לאפשר המשך עבודה תקינה, למנוע פגיעה או נזק ולמצות את מלוא הפוטנציאל גם בגנרטורים העובדים עבודה רציפה מלאה בטמפרטורת קיצונית נמוכה של מינוס 40 מעלות צלזיוס ועד לטמפרטורה גבוהה של עד 55 מעלות צלזיוס בחברתנו, מחלקה ייעודית מקצועית בעלת ידע וניסיון רב המתמחה בייעוץ למתכננים ואדריכלים ובחשיבה פיתוח וייצור של מוצרי אקוסטיקה ובידוד הכוללים פתרונות השקטה היקפיים וישירים למגוון צרכים ומטרות ובעבור גופים ותעשיות בכל העולם . כלל הפתרונות עומדים בתקני איכות הסביבה המחמירים ביותר ומותאמים אישית אל מול עוצמת הרעש אותה יש להשקיט או להנמיך, דרישות הלקוח ומורכבות הפרויקט בצורה פרטנית ומדויקת. בזכות תהליך הכולל חקירה ולמידה של מקור הרעש וסביבתו , חשיבה ותכנון הנדסי של בעלי המקצוע הוותיקים והמיומנים בתחום ,ייצור עצמאי במפעלנו תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות וחומרי גלם מצוינים והתקנה בשטח על ידי צוות מקצועי ומנוסה מתקבל פתרון אקוסטי בעל תכונות ואיכויות יוצאות דופן אשר יעניק שקט מוחלט עבור בעליו החדשים וכל אשר בסביבתו של מקור הרעש.

ק

קצר חשמלי

קצר חשמלי (ידוע גם בפשטות כקֶצֶר) נוצר כאשר שני מוליכים או יותר, בעלי פוטנציאל שונה נוגעים זה בזה. מגע לא צפוי זה מפעיל מעגל חשמלי עם התנגדות נמוכה ביותר, בו נוצר זרם גבוה מאוד יחסית למתוכנן שעלול לגרום להתחממות יתר, שריפה, התעוותות של חומרים, התחשמלות והתפוצצות. הקצר יכול להיווצר כתוצאה מבידוד שנהרס בתוך מכשיר, עקב מגע מקרי בין שני גופים שיש בינם הפרש פוטנציאלים או עקב חדירת חומר מוליך לתווך המבודד בין מוליכים חשמליים (כמו בחדירת מים למכשיר חשמלי).

עצמת זרם הקצר

עצמה של זרם קצר מחושבת על פי חוק אוהם, לפי היחס בין מתח המעגל לסכום ההתנגדויות הפנימיות של המקור והמוליכים. עצמה זו תלויה בראש ובראשונה ביכולתו של מקור המתח לספק זרם. העצמה נמדדת באמפרים. מספר דוגמאות לעצמה צפויה של קצר: קצר בשקע חשמלי ביתי: 800-200 אמפר. קצר בלוח חשמל תעשייתי גדול: 20-10 קילואמפר (אלפי אמפרים). קצר בין קווי מתח גבוה: 100-30 קילואמפר. קצר בין הדקים של סוללה 1.5 וולט: כמה מאות אמפרים (למשך זמן קצר מאוד). פוטנציאל ההרס של קצר חשמלי תלוי מאוד בפרק הזמן בו הוא נמשך. ניתוק מהיר של קצר מונע את הנזק האפשרי.

גורמים אפשריים לקצר ודרכי מניעתם

מגע של גוף חיצוני במוליכים. דוגמאות נפוצות הן ענף עץ שנופל על חוטי חשמל עיליים וגורם למגע ביניהם, מגע של עגורן או משאבת בטון בחוטי חשמל עיליים, כניסה של מכרסם לתוך לוח חשמל ומגע בין גופו לבין המוליכים או אף כרסום של הבידוד, חדירה של חומר מוליך (למשל מים) למכשיר חשמלי. מניעת תקלות אלו מתבצעת על ידי הרחקה של עצמים זרים מקווי חשמל עיליים – הרחקה מראש על ידי מרחקי בטיחות בבניה או הרחקה מונעת על ידי גיזום עצים. בלוחות חשמל ניתן למקם חומרים דוחי מכרסמים. המבנה של מכשירי חשמל מגן עליהם מפני מגע מקרי בחלקים החשמליים שלהם. מכשירים שאמורים לפעול בסביבה לחה או רטובה נאטמים נגד חדירת נוזלים. הצטברות של אבק, לכלוך ולחות על בידוד חשמלי עלולה לגרום למעבר זרם על פני הבידוד. זרם כזה כשלעצמו אינו מהווה קצר, אך הוא גורם להתחממות מהירה והרס מהיר ביותר של הבידוד וכתוצאה מכך לקצר. תופעה זו מתרחשת על קווי מתח גבוה והטיפול במקרים עלה על ידי שטיפת המבודדים במים מזוקקים (למשל מתוך מסוק). התופעה הזאת מתרחשת גם על גבי כבלי הזנה גדולים אשר אין אליהם גישה, ובמקרים כאלה ניתן לאתר את הזרם באמצעות מד זליגה. מגעים רופפים בנקודת החיבור עלולים לגרום לניצוצות שמהווים קשתות חשמליות קטנות. לאורך זמן הניצוצות מחממים את המוליכים לטמפרטורות גבוהות מאוד וגורמים להרס הבידוד ולקצר. תופעה זו נפוצה מאוד בחיבורי שקע תקע במיוחד אם ניתוק וחיבור של מכשירי חשמל לשקע נעשה לעיתים תכופות – במקרים כאלה מתרופפים מגעי הפליז שבתוך השקע, והניצוצות נוצרים בינם לבין הפינים של התקע. כדי למנוע תופעה זו יש למעט ככל האפשר ניתוק וחיבור מחדש של מכשירים חשמליים, או על ידי תכנון נכון של מתקן החשמל שמביא בחשבון את המיקום של כל המכשירים, או במקרה הפחות טוב על ידי שימוש במפצלים כחוצץ, דבר שיביא להופעת התקלה על גבי המפצל באופן גלוי לעין וניתן להחלפה בקלות, ולא בתוך השקע במקום נסתר. סימן ראשון מובהק להופעת התקלה יהיה עיוות של אחד החורים בשקע ו/או שינוי מקומי של הגוון. מקור נפוץ נוסף לתקלה כזאת נמצא בלוחות חשמל, בנקודות החיבור של המוליכים בתוך הלוחות. על מנת למנוע תקלה זו בלוחות מומלץ לבצע בלוחות חשמל ביתיים חיזוק תקופתי (על ידי חשמלאי מוסמך). בלוחות מוסדיים מקובל לבצע צילום תרמוגרפי באמצעותו ניתן לראות מוקדי חימום בלוח שיכולים להצביע על מגעים רופפים. העמסת יתר של מוליכים: מעבר זרם במוליכים חשמליים מובילה בהכרח להתחממותם. הבידוד של המוליכים עמיד לטמפרטורות נמוכות בהרבה מאלה שיכולות להווצר במוליכים (בדרך כלל 70 או 90 מעלותצלזיוס, תלוי בסוג הבידוד). הזרם ה”מותר” במוליכים הוא הזרם שיעלה את הטמפרטורה של המוליך עד למרב האפשרי על פי סוג הבידוד. המוליך, לעומת זאת, יכול להעביר זרם גבוה בהרבה מהזרם המותר. העמסת יתר של המוליך מובילה בהכרח להרס הבידוד ולקצר. המניעה של העמסת יתר נעשית על ידי התקנת מבטח מתאים להגנה על המוליך. ניתוק קצרים נעשה בדרך כלל על ידי מבטח. מבטחים מסוג נתיך מותקנים בדרך כלל בתוך מכשירי חשמל, ורכיבים אחרים של מערכות חשמל מוגנים מפני קצר באמצעות מבטחים “חצי אוטומטים”.

תוצאות של קצר

התוצאות הנובעות מהופעת קצר חשמלי תלויות בעצמת זרם הקצר ובמשך הופעתו. שני גורמים אלה קובעים את כמות האנרגיה שזורמת במעגל החשמלי שנוצר. אנרגיה זו יכולה להופיע במספר צורות: חוםהצתה של חומרים דליקים הסמוכים למעגל, התכה של חומרים כגון מתכות, התעוותות של חומרים פלסטיים. אור: בעיקר כאשר כתוצאה מהקצר נוצרים זרמים חזקים באוויר. זרמים אלה מפיצים אור חזק (ראו גם קשת חשמלית). שדות אלקטרומגנטיים רבי עצמה אשר מעוותים מתכות הנמצאות בקרבתם.

ש

שדה חשמלי

שדה חשמלי מתאר את התפשטות קווי הכח (מחוק קולון) בכל נקודה במרחב כתוצאה ממטענים הנמצאים במרחב. במילים אחרות : כאשר יש מטען מסויים במרחב, הכח שיפעיל מטען זה על מטען חיובי בגודל יחידה הנמצא בנקודה מסויימת במרחב הוא השדה החשמלי באותה נקודה ומוגדר לפי הנוסחא הבאה : E = F/q E – שדה חשמלי F – כח (חוק קולון) q – מטען המטען q שבעזרתו בודקים את עוצמת השדה החשמלי בנקודה במרחב נקרא מטען בוחן. מהנוסחא האחרונה ומחוק קולון נקבל את הנוסחא הבאה : E = K*Q/r2 נוסחא זו מתארת את השדה החשמלי שיוצר מטען Q בכל נקודה במרחב במרחק r ממנו. ניתן לתאר שדה חשמלי בצורה חזותית בעזרת קווי שדה. אם המטען חיובי אז קווי השדה יוצאים ממנו בכל הכיוונים מכיוון שכיוון קווי השדה נקבע לפי מטען הבוחן (חיובי). עקרון הסופרפוזיציה קובע שהשדה שיוצרים מספר מטענים הוא סכום השדות שיוצרים כל המטענים לחוד. במרחב התלת ממדי זהו סכום וקטורי. חוק גאוס הוא משוואה דיפרנציאלית חלקית שממנה ניתן לחשב את השדה החשמלי שיוצרת התפלגות מטען מרחבית כלשהי. עקרון הסופרפוזיציה נובע מכך שהיא משוואה ליניארית

שליטה מרחוק

אורקל מספקת פתרונות אלחוטיים המאפשרות שליטה מרחוק בכלל היישומים והפעולות במערכת ובמידת הצורך גם שליטה וסנכרון הפעילות אל מול ובתאום המערך הקיים בו הוא משולבת. ההתחברות נעשית באמצעות טלפון סלולרי או מחשב נייד דרך תקשרת קווית או רשת אינטרנט, ומאפשרת בין היתר – – שליטה על כל גנרטור בנפרד – קבלת נתוני החיווי של הגנראטור. כמו כן שליטה על כול הפרמטרים כגון מערכות החשמל והדיזל. – חישוב ממצאים, שמירת נתונים ועוד פרטים רלוונטיים – הפעלת התגובה הטכנית היעילה ביותר עבור איזון וייעול הנצילות והתפוקה

שירות לאחר מכירה

אורקל מקפידה על קשר ישיר עם הלקוח לאחר הרכישה תוך מתן מלוא השירותים הנדרשים למען תפקוד מלא של המערכות המסופקות על ידה. מחלקת השירות מעדכנת את לקוחותיה באופן קבוע על כל החידושים בתחום ובעניין החלקים והמערכות המרכיבות את המוצר.

ת

תדר/תדירות (FREOUENCY) –

מספר מחזורי פולס או גל שהושלמו בשנייה אחת. התדר נמדד בהרץ.

מערכת תלת-פאזית

מערכת תלת-פאזית (או תלת-מופעית) היא השיטה הנפוצה ביותר לייצור והולכת אנרגיה חשמלית. השיטה מבוססת על זרמי חילופין בתדר זהה הזורמים בשלושה מוליכים, כאשר בין הזרמים קיים הפרש מופע של 120°.

עקרונות פעולת המערכת

במערכת תלת-פאזית סימטרית, שלושה מוליכים נושאים זרם חילופין באותו תדר ואותה משרעת מתח ביחס לנקודה משותפת (“נקודת האפס”), אך עם הפרש מופע של שליש אורך הגל. הנקודה המשותפת מיוחסת בדרך כלל לקרקע ולעיתים קרובות למוליך נושא זרם הנקרא ניוטרל (או אפס). בשל הפרש המופע, המתח על כל מוליך מגיע לשיאו בשליש של מחזור לאחר אחד המוליכים האחרים ושליש של מחזור לפני המוליך האחר. עיכוב מופע זה יוצר הפרש מתחים קבוע בין המוליכים המאפשר הפעלת מכשירים חשמליים. זה גם מאפשר לייצר שדה מגנטי מסתובב במנוע חשמלי וליצור סידורי פאזה אחרים (חד/דו מופעי) באמצעותשנאים. המתח בין המוליכים נקרא “מתח שלוב”, ואילו המתח בין המוליכים לנקודת היחוס נקרא “מתח פאזי”. מערכת שלושת השלבים הסימטריים המתוארת לעיל נקראת פשוט מערכות תלת-פאזיות, כי למרות שניתן לתכנן וליישם מערכות כוח תלת-פאזי אסימטריות (כלומר, עם מתח לא שווה או הפרשי פאזה לא סימטריים), הן אינן משמשות בפועל כי הן חסרות את היתרונות החשובים ביותר של מערכות סימטריות. במערכת תלת-פאזית המזינה עומס מאוזן וליניארי, סכום הזרמים הרגעי של שלושת המוליכים הוא אפס. במילים אחרות, הזרם בכל מוליך שווה בגודלו לסכום הזרמים בשניים האחרים, אך עם סימן הפוך. נתיב ההחזרה של הזרם בכל מוליך פאזה הוא שני המוליכים האחרים.

יתרונות לעומת מערכת חד-פאזית

העברת אנרגיה יעילה יותר: במערכת חד-פאזית (אנ’) המעגל הבסיסי מקשר בין מקור המתח לעומס באמצעות שני מוליכים. מערכת תלת-פאזית ניתנת לתיאור כשלושה מעגלים חד-פאזיים, אך במערכת סימטרית סכום הזרמים כאמור הוא אפס, כלומר ניתן לוותר על מוליך הניוטרל. המשמעות היא שמערכת תלת-פאזית יכולה להעביר כמות אנרגיה גדולה פי 3 ממערכת חד-פאזית, אך עם כמות מוליכים גדולה פי 1.5 בלבד. מעבר לחיסכון בכמות המוליכים, הקטנת מספר המוליכים מתבטאת גם בהפסדי אנרגיה נמוכים יותר עקב ההתנגדות הקיימת במוליכים. שתי תכונות אלו הופכות למשמעותיות ביותר כשמדובר בהולכת כמויות גדולות של אנרגיה חשמלית. גמישות: מערכת תלת-פאזית ניתנת לפיצול פשוט לשלוש מערכות חד-פאזיות. במקומות בהם צריכת האנרגיה נמוכה יחסית (כדוגמת מתקן חשמל דירתי) ניתן לבצע חיבור תלת-פאזי אשר מתפצל בתוך המתקן למעגלים חד-פאזיים, ללא צורך בציוד נוסף.

יתרונות לעומת מערכת זרם ישר

מערכות זרם חילופין ניתנות להשנאה, דבר בלתי אפשרי במערכות זרם ישר. המשמעות היא שמצד אחד ניתן להעלות את המתח של המערכת ובכך להקטין מאוד את הזרמים, ומהצד השני ניתן לקבל מגוון רחב של מתחים לשימושים שונים. מיתוג מערכת זרם חילופין פשוט יחסית, מכיוון שבכל מחזור של גל המתח הוא עובר פעמיים בנקודת האפס (כלומר לא קיים מתח בין הדקי המתג), בעוד שבמעגלי זרם ישר למתח ערך קבוע וכל משך פעולת המיתוג קיים מתח בין הדקי המתג.

חסרונות

מערכת שבה נקודת הניוטרל אינה מיוצבת, המתחים הפאזיים למעשה אינם מוגדרים, ויכולים לפיכך להגיע לערכים גבוהים מאוד, מה שעלול לגרום לפריצה חשמלית. בשל המבנה הפיזי של מוליכים במערכת תלת-פאזית והעובדה שמדובר בזרם חילופין, למערכת יש קיבוליות משמעותית שמשפיעה על התפקוד שלה. במערכת כזאת עשוי גם להתחולל קצר חשמלי קיבולי. התחשמלות אפשרית בערכי מתח נמוכים יחסית למערכת זרם ישר.
סגירת תפריט
×

עגלת קניות